Dalga, sediment ve sıvılaşan zemin itkilerine maruz rıhtım kazıklarının dinamik davranışlarının modellenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tekil kazıklardan ve kazık gruplarından müteşekkil deniz yapılarının dinamik davranışı, sayısal ve analitik olarak hesaplanabilmektedir. Özellikle dalga, sediment ve sıvılaşan zeminden oluşan çevresel yükler, yapısal-fonksiyonel yükler ve kazığın yapısal parametrelerinden oluşan dış kuvvetleri göz önüne alınmasıyla kazık dinamik davranışının hakim denklemi öncelikle çıkarılmalıdır. Dalga denklemlerinin belirlenmesinde kazıkların inşaa edileceği derinliğe yönelik olarak tasarım parametreleri değişmektedir. Kazıklara etkiyecek hidrodinamik kuvvetlerin hesabında ise tasarım parametreleri büyük önem arz eder. Rıhtım kazığının faydalı ömrü içerisinde birden farklı dalga teorisinin etkisinde kalacağı su derinliği, dalga periyodu ve dalga yüksekliğine bağlı olarak belirlenebilmektedir. Dalga teorilerine bağlı olarak hesaplanan akış hızının tabandaki katı maddeleri harekete geçirerek belirli bir yüksekliğe kadar deniz suyu yoğunluğu artırdığı bilinmektedir. Bu çalışmada; lineer ve lineer olmayan dalga kuvvetlerine, taban askı yüküne ve sıvılaşan zemin basıncına maruz eksenel basınç yüklü tekil kazığın hareketi formülize edilmiş ve sayısal olarak analiz edilmiştir. Newtonyen akışkan olarak dalga ve sediment hareketi ile kuvvet fonksiyonlu Newtonyen olmayan akışkan olarak da sıvılaşan zemin hareketi; Navier-Stokes bağıntılarına göre tanımlanmıştır. Bu çalışmanın başlangıç ve sınır koşullarına göre ABAQUS yazılımı kullanılarak kazığın dinamik analizi sayısal olarak yapılmıştır. Tanımlanmış deniz ortamındaki silindirik-çelik-boru tipi kazık sistemi modellenirken, hem eksenel yüklü hem eksenel yükü olmayan kazıkların dalga kuvvetlerinden, sediment hareketinden ve sıvılaşan zemin kuvvetlerinden oluşan dış kuvvetlerin farklılaşmasına dayalı 2-ana model ve her biri için 5-alt model kurulmuştur. Kazık etrafında oluşan dalga-kökenli hidrodinamik basınçlar ve akış hızları, kazık boyunca yatay yer değiştirmeler ve Von-Mises gerilmeleri, geliştirilen her bir model için ayrı ayrı analiz edilmiştir. Analizler sonucu ortaya çıkan böylesi parametreler değerlendirilmiş ve çoklu regresyonla analizi kullanılarak birbirleriyle ilişkilendirilmiştir. Dynamic behaviour of marine structures composed of single piles and pile groups can be numerically and anaylitically calculated. Especially, the governing equation of dynamic behaviour of pile must be firstly derived by considering the external forces including both of environmental loads such as wave, sediment and liquified soil, and structural-functional loads and pile structural parameters. Design parameters for determining wave equation changes according to the contruction depth of piles. Design parameters are of great importance in the calculation of hydrodynamic forces that affect the piles. The governing wave theory in the useful life of a pier can be determined depending on the wave period, water depth and wave height. It is known that the flow rate calculated according to the wave theories increases the density of seawater and trigers the sediment transport at the sea bed. In this study, the motion of a axially compressed single pile under linear and non-linear wave forces, suspended bed load and liquified soil pressure is formulized and numerically analyzed. Wave and sediment motions as Newtonian fluid and liquified soil motion as Non-Newtonian fluid covering the power-law rule are defined in accordance with the Navier-Stokes equation. Pile dynamical analysis is numerically performed by using the ABAQUS software in accordance with initial and boundary conditions of this study. While modelling the cylindirical steel pipe-like pile system in the defined marine environment system, the 2-main models and 5-sub models for each main model based on differentiation of external forces consisting of wave forces, sediment and liqified soil motions for both axially compressed and non-compressed pile have been setuo. Wave-induced hyrodynamic pressures and flow velocities around the pile and horizontal displacements and the Von-Mises stresses varying along steel pile are analyzed seperately for each developed model. Such resulting parameters are evaluated and correlated with each other by taking multi-regression analysis.
Collections