STEM uygulamalarının okul öncesi öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde teknoloji alanında meydana gelen çok hızlı gelişmeler her yaştan insanın bu değişime ayak uydurmasını gerekli kılmaktadır ve bu yönde eğitimlerin verilmesi gerekli hale gelmektedir. Bu yüzden çocuk yaşta fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) konuları ile tanışmak ve bu konulara yönelik uygulamalar yapmak önemli hale gelmektedir. Bu maksatla okul öncesi dönemde STEM eğitimlerinin verildiği görülmektedir.Bu çalışmanın amacı, 21.yy becerilerini barındıran STEM uygulamalarının okul öncesi öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin ortaya koyulması, okul öncesi öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik farkındalıkları ile STEM öğretimine yönelimlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Gaziantep ilinde görev yapmakta olan 50 okul öncesi öğretmeninin katılımı ile kontrol grubuna tümevarımsal fen eğitimi, deney grubuna da STEM eğitim modeline uygun uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileriBilimsel Süreç Başarı Testi, STEM Farkındalık Ölçeği, Entegre FeTeMM Öğretimi Yönelimi Ölçeği anketleri kullanılarak toplanmıştır. Örnekleme sayısı göz önüne alınarak Shapiro Wilk Normallik Testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS 24 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde bağımlı gruplar t-testi ve bağımsız gruplar t-testi yapılmıştır.Araştırma sonucuna göre, okul öncesi öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde STEM eğitimi uygulamalarının tümevarımsal fen eğitimlerine göre daha etkilidir. Okul öncesi öğretmenlerin STEM farkındalığı ve STEM öğretimi yönelimleri `yüksek` düzeydedir. Okul öncesi öğretmenlerin STEM farkındalığı cinsiyete görefarklılık göstermezken, mesleki kıdem ile STEM farkındalığı arasında negatif yönlü ilişki bulunduğu, ayrıca öğretmenlerin cinsiyet ve mesleki kıdemine göre STEM öğretimi yönelimleri arasında farklılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. In recent years, the rapid developments in the field of technology require that people of all ages keep up with this change, and it is necessary to provide education and trainings in this direction. Therefore, it is important to meet with the subjects of science technology, engineering and mathematics (STEM) at a young age and to make applications for these subjects. For this purpose, it is seen that STEM trainings are given in preschool period.The aim of this study is to examine the effects of STEM applications on 21st century skills of pre-school teachers on scientific process skills, to examine the pre-school teachers' awareness of STEM education and their orientation towards STEM education. For this purpose, an application was carried out with the participation of 50 preschool teachers working in the province of Gaziantep. Shapiro Wilk Normality Test was performed considering the number of sampling.The data were collected by using the SPSS 24.0 package program. Dependent groups t-test and independent groups t-test were used to analyze the data.According to the results of the study, it has been found that STEM education applications are more effective than inductive science education of in the development of scientific process skills of pre-school teachers. İt has been revealed that STEM awareness and STEM teaching orientations of pre-school teachers are `high`. While STEM awareness of pre-school teachers does not differ by gender, there is a negative relationship between STEM awareness and professional seniority. In addition, there is no difference between the orientation of STEM education according to the gender and professional seniority of teachers.
Collections