Kamu kurumlarının personel devir hızında mobbing`in etkileri: Örnek bir uygulama
dc.contributor.advisor | Özdinç, Serdar | |
dc.contributor.author | Özdinç, Serdar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:26:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:26:16Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/259833 | |
dc.description.abstract | Günümüzde teknoloji alanında ortaya çıkan yenilikler, iĢletmelerin, kurum vekuruluĢların arasındaki farkların azalmasını beraberinde getirmektedir. BedelikarĢılığında her kesimin bilgiye ve teknolojiye ulaĢabilmesi, bu veriler ile aynısonuca ulaĢacağı anlamına gelmemektedir. Teknoloji ve iletiĢimin kullanımınınyaygınlaĢması ile birlikte bilgiye ulaĢmanın kolay hale geldiği günümüzde,iĢletmeleri birbirinden ayıran en önemli unsurlardan biri, yetiĢmiĢ iĢgücü olarakkarĢımıza çıkmaktadır. Kendi alanında yetiĢmiĢ ve tecrübe sahibi çalıĢanlara sahipolmak her kurum ve kuruluĢun istediği bir durum olmasına karĢın, farklı farklısebeplerden ötürü iĢten ayrılmalar meydana gelir ve ne yazık ki, yetiĢmiĢ iĢgücünükaybetmiĢ olmak iĢletmeleri- kurumları negatif yönde etkileyebilmektedir.ÇalıĢanların iĢten ayrılmasına neden olabilecek kiĢisel ve önlenemez nedenlerdenötürü (askerlik, evlilik, doğal afetler vs.) iĢten ayrılmaların yanı sıra, mobbing deiĢten ayrılma sebepleri arasında son derece önemli sebeplerden bir tanesidir. BuçalıĢmada Ekim 2017 – Nisan 2018 tarihleri arasında, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesiile Hakkari Üniversitesinin personel devir hızları hesaplanmıĢ, çalıĢan 183 akademikve 181 idari personelin mobbing algıları 70 sorudan meydana gelen bir anket yardımıile ölçülmeye çalıĢılmıĢtır. Akademik ve idari personel grupları birbiri ile t-testiyardımı ile karĢılaĢtırıldıktan sonra, gruplar kendi içlerinde çeĢitli faktörlere göre altsınıflara ayrılarak ANOVA testine tabi tutulmuĢ ve alt sınıflar arasındaki fark tespitedilmeye çalıĢılmıĢtır. Elde edilen veriler ıĢığında mobbing algılarının iĢten ayrılmanoktasında ne kadar etki ettiği belirlenmeye çalıĢılmıĢtır. Elde edilen sonuçlara göre,çalıĢanların mobbing algılarının yüksek olduğu ancak bu yüksek seviyedeki mobbingalgılarının iĢten ayrılma düĢüncesi üzerinde istatistiki anlamda etki etmediği,mobbing nedeniyle iĢten ayrılma seviyesine gelinmediği tespit edilmiĢtir. Akademikkadrodaki çalıĢanların mobbing algılama seviyelerinin idari personelden daha yüksekolduğu belirlenmiĢtir. Akademik personelin mobbing algı seviyelerideğerlendirildiğinde yüksek lisans mezunu ve doktora mezunu grupları arasında farkolduğu, yüksek lisans mezunlarının mobbing algı seviyelerinin daha yüksek olduğutespit edilmiĢtir. | |
dc.description.abstract | Today, innovations in the field of technology bring about a decrease in thedifferences between business administrations, institutions and organizations. The factthat everyone has access to information and technology at a price does not mean thatthey will reach the same results as these data. With the spread of using technologyand communication, it is easy to access information and nowadays, one of the mostimportant elements that distinguish business administrations from each other is thequalified workforce. Although it is a condition that every institution and organizationwants to have employees who are trained and experienced in their fields, theseestablishments may not always be able to keep the qualified workforce within. Fordifferent reasons, job breaks occur and unfortunately, having lost the qualifiedworkforce can negatively affect businesses administrations and institutions. Mobbingis one of the most important reason for leaving the job, in addition to the personaland inevitable reasons (military service, marriage, natural disasters etc.) that maycause employees to leave their job. In this study, mobbing perceptions of 184academic and 208 administrative personnel, who working in Van Yüzüncü YılUniversity and Hakkari University, were measured via a questionnaire consisting of70 questions, between October 2017 and April 2018. After the comparison of theacademic and administrative personnel groups with the help of t-test, the groups weredivided into sub-classes according to various factors and run to ANOVA test todetermine difference between the sub-classes. In the light of the data obtained, it wastried to determine how much mobbing perceptions affect the leaving job. Accordingto the results, it was observed that employees' perceptions of mobbing were high, butdid not have a statistically significant effect on the idea of leaving job. It wasdetermined that mobbing perception levels of academic staff were higher thanadministrative staff. When the mobbing perception levels of the academic staff wereevaluated, it was found that there was a difference between the groups of graduatesand doctorate graduates, and mobbing perception levels of graduate graduates werehigher. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Kamu kurumlarının personel devir hızında mobbing`in etkileri: Örnek bir uygulama | |
dc.title.alternative | The effects of mobbing on the employee turnover rateof public institutions: An examplary application | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-28 | |
dc.contributor.department | İşletme Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10281607 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 584427 | |
dc.description.pages | 77 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |