Programlamaya yönelik mobil oyun geliştirilmesi ve bulanık mantık tabanlı android uygulama ile tutumun incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının amacı, eğitsel bir mobil oyunun mobil öğrenmeye yönelik tutuma etkisini bulanık mantık yöntemiyle belirlemektir. Bu amaçla, çalışma kapsamında programlama dersine yönelik eğitsel bir android mobil oyun ve bulanık mantık tabanlı android mobil uygulama geliştirilmiştir. Ayrıca, çalışmada uygulanan mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin verilerini toplamak ve saklamak için Web Programlama ile bir web sitesi oluşturulmuştur.Çalışmada, bulanık mantık tabanlı tutum belirleme sisteminin geliştirilmesi aşamasında farklı bulanık mantık yöntemleri kullanılarak performans karşılaştırması yapılmıştır. Çalışma kapsamında, bulanık mantık yönteminin bulanıklaştırma aşamasında üçgen, yamuk, gauss ve sigmoid üyelik fonksiyonları, kural tabanıaşamasında Mamdani ve Tagaki Sugeno Çıkarım Yöntemi, durulaştırma aşamasında Alan Merkezi, Maksimumların En Büyüğü, Maksimumların Ortalaması ve Maksimumların En Küçüğü yöntemleri uygulanmış ve elde edilen sonuçlarkarşılaştırılmıştır. Çalışmanın bulanık mantık tabanlı tutum belirleme sisteminin geliştirilmesinde, Üçgen Üyelik Fonksiyonları, Mamdani Çıkarım Yöntemi ve Alan Merkezi Yöntemi kullanılmıştır.Asıl çalışma öncesinde pilot çalışma yapılmıştır. Pilot çalışmanın amacı tutum ölçeğinin güvenilirliğinin test edilmesi, geliştirilen android mobil oyun ve bulanık mantık tabanlı android uygulamanın sınanıp değerlendirilmesidir. Pilot çalışma, mühendislik fakültesi lisans öğrencilerinden oluşan 100 kişilik bir gruplagerçekleştirilmiştir. Pilot çalışmanın ardından asıl çalışmaya geçilmiştir. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Manisa Celal Bayar Üniversitesi mühendislik fakültesinde programlama dersi alan 234 lisans öğrencisi ilegerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol gruplu deneysel modeldeki çalışmada ön test -son test uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu ve mobilöğrenmeye yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler, SPSS25.0 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; yüzde, frekans, ortalama,standart sapma, Ki-Kare ilişki testi, bağımlı gruplar t-testi, bağımsız gruplar t-testi,tek yönlü varyans analizi, levene testi, Fischer Post Hoc Analizi ve Tamhane Post XIIIHoc Analizi kullanılmıştır. Ayrıca, veriler klasik mantığa dayalı geleneksel yöntemleve tez kapsamında geliştirilen bulanık mantığa dayalı tutum belirleme sistemi iledeğerlendirilip sonuçlar karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma hem mobil öğrenmeyeyönelik toplam tutum puanı açısından hem de ölçeğin her bir faktörü için ayrı ayrıyapılıp sunulmuştur. The aim of this thesis study is to determine the effect of an educationalmobile game on mobile learning attitude through fuzzy logic method. For thispurpose, an educational android mobile game and fuzzy logic based android mobileapplication have been developed for the programming lesson. In addition, a websiteis created with Web Programming to collect and store the data of attitude scaletowards mobile learning applied in the study.Performance comparison is made using different fuzzy logic methods duringthe development of fuzzy logic based attitude determination system. In this study, inthe fuzzification step of fuzzy logic tecnique four different membership functionsnamely Triangular, Trapezoid, Gaussian and Sigmoid Membership Functions; in therule based inference step Mamdani and Tagaki-Sugeno methods and lastly in thedefuzzification step four different methods namely Centroid of Area, Mean ofMaximum, Largest of Maximum and Smallest of Maximum are used. During thedevelopment of the fuzzy logic-based attitude determination system of the study,Triangular Membership Functions, Mamdani Inference Method and Center of Areaare used.Pilot study is carried out before the main study. The aim of the pilot study isto test the reliability of the attitude scale, to test and evaluate the developed androidmobile game and fuzzy logic based android application. The pilot study is carried outwith a group of 100 students, consisting of undergraduate students of engineeringfaculty. Following the pilot study, the main study is carried out.The study is carried out with 234 undergraduate students who takeprogramming courses at the engineering faculty of Manisa Celal Bayar University inthe 2018-2019 academic year. In the experimental model with experimental andcontrol groups, pre-test and post-test are applied. Personal data form and attitudescale towards mobile learning are used as data collection tools. The data obtained inthe study are analyzed with SPSS 25.0 program. In the analysis of the data;percentage, frequency, mean, standard deviation, Chi-square relationship test,dependent groups t-test, independent groups t-test, one way anova, levene test,Fischer Post Hoc Analysis and Tamhane Post Hoc Analysis are used. In addition, the XVdata are evaluated by classical logic based traditional method and fuzzy logic basedattitude determination system developed within the thesis, and the results arecompared. This comparison is made and presented both in terms of the total attitudescore towards mobile learning and for each factor of the scale.
Collections