Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi(Erzurum il örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Bu araştırmada; ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Materyal ve Metot: Araştırmanın evrenini Erzurum merkezine bağlı Palandöken, Yakutiye ve Aziziye ilçeleri oluştururken; örneklem grubunu ise bu ilçelerde bulunan 5 özel ve 5 devlet ortaokulu olmak üzere 10 ortaokuldaki toplam 1043 kız ve erkek öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunun belirlenmesinde araştırmanın amacına uygun olarak çok aşamalı örnekleme seçim süreci tercih edilmiştir. Önce küme örnekleme yoluyla verilerin toplanacağı kurumlar belirlenmiş, ardından eleman örnekleme yoluyla bu kurumlarda eğitim gören öğrenciler belirlenmiştir. Okulların belirlenmesinde `uygun örnekleme yöntemi` kullanılmıştır. Belirlenen her okuldan 5. 6. 7. ve 8. sınıflardan rastgele seçilen şubelerden toplamda 1043 kız ve erkek öğrenciye tutum ölçeği uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmada veriler; araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Öğrenci tutumlarının belirlenebilmesi için Demirhan ve Altay (2001) tarafından geliştirilen, 12 olumlu, 12 olumsuz olmak üzere 24 maddeden oluşan `Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen veri setinin önce dağılım istatistikleri yapılmıştır ve elde edilen sonuca göre verilerin normal dağılım gösterdiği görülmüştür (p>.05). Bu bulgudan hareketle veriler üzerinde yüzde frekans, aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistiklerin yanı sıra, karşılaştırmalarda parametrik testler kullanılmıştır. Cinsiyet ve kurum türü karşılaştırmalarında `Bağımsız Gruplar İçin T-Testi` analizleri yapılmış, sınıf karşılaştırmasında ise `Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)` testi yapılmıştır. Yapılan tüm karşılaştırmalarda en düşük p<.05 anlamlılık düzeyi alınmıştır.Sonuç: Araştırma sonucunda; ortaokul öğrencilerinin cinsiyet, okul türü ve sınıf gibi değişkenler birlikte ele alındığında Beden Eğitimi ve Spor dersine olumlu bir tutum içerinde oldukları görülmüştür. Cinsiyet açısından tutumları karşılaştırıldığında sonuç istatistiksel olarak anlamlı düzeyde erkek öğrencilerin lehine bulunmuştur. Sınıf düzeylerine göre Beden Eğitimi ve Spor dersine ilişkin tutumlarında anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin eğitim gördükleri okul türüne göre Beden Eğitimi ve Spora ilişkin tutumlarında devlet okullarında öğrenim gören öğrenciler lehine anlamlı farklılık gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi ve Spor Dersi, Beden Eğitimi Öğretmeni,Ortaöğretim Öğrencileri, Özel ve Devlet Okulu, Tutum Material and Method: The universe of the study consisted of Palandöken, Yakutiye and Aziziye districts connected to the central of Erzurum; the sample group consisted of 1043 girls and boys in 10 secondary schools, 5 of which were private and 5 of which were secondary schools in these districts. In order to determine the sample group, multistage sampling selection process was preferred. Firstly, the institutions where the data were collected by cluster sampling were determined and then the students who were educated in these institutions were identified by element sampling. Convenient sampling method was used in the determination of schools. Attitudes scale was applied to 1043 randomly selected male and female students from the 5th, 6th, 7th and 8th grades from each school.Results: The data were collected using the personal information form developed by the researcher and the Attitude Scale on Physical Education and Sports. In order to investigate student attitudes, Physical Education and Sports Attitude Scale which was developed by Demirhan and Altay (2001), consisting of 24 items, 12 positive and 12 negative, was used.Firstly, the distribution statistics of the data set were made and it was found out that the data showed a normal distribution (p> .05). Based on this finding, in addition to descriptive statistics such as percentage frequency, arithmetic mean, standard deviation, parametric tests were used for making comparisons. The `T-Test for Independent Groups` analysis was preferred for gender and institution type comparisons and One-Way Variance Analysis (ANOVA) test was used for class comparison. In all comparisons, the lowest p <.05 significance level was taken.Conclusion: As a result of the research, secondary school students had a positive attitude to the Physical Education and Sports course when the variables such as education and class in gender, private school or public school were taken into consideration. According to the type of school where the students were educated, there was a significant difference in their attitudes towards Physical Education and Sports in favor of students attending public schools. When the gender wastaken into account, the results were statistically significant in favor of male students. While looking at the class levels, it was concluded that there was no significant difference in the attitudes towards Physical Education and Sports course.Keywords: Physical Education and Sport Course, Physical EducationTeacher, Secondary School Students, Private and Public School, Attitude
Collections