Yönetici hemşirelerin yönetsel yeterlilik düzeyi ile hemşirelerin iş doyumu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Yönetimin temelini oluşturan insan kaynağının etkin ve verimli olarak yönetilmesinde başarılı yönetim ve yöneticilerin önemli bir rolü vardır. Bu araştırma servis sorumlu hemşirelerinin yönetsel yeterlilik düzeyi ile hemşirelerin iş doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapıldı.Materyal ve Metod: Bu tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde olan araştırma Ordu ilindeki kamu hastanelerinde çalışan hemşireler ile Ekim 2017-Haziran 2019 tarihleri arasında yürütüldü. Araştırmanın çalışma evrenini, sözü edilen hastanelerde görev yapmakta olan 717 hemşire ve 95 servis sorumlu hemşiresi oluştururken; örneklemini ise araştırmaya dahil etme kriterlerini karşılayan 91 servis sorumlu hemşiresi ve 273 hemşire oluşturdu. Araştırmanın verileri, `Kişisel Bilgi Formu`, `İş Doyum Ölçeği` ve `SSH Yönetsel Yeterlik Değerlendirme Ölçeği` kullanılarak, anket formunun araştırmacı tarafından hemşirelere dağıtılıp geri alınması yoluyla toplandı. Verilerin analizi; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ortanca; bağımsız gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi, Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis analizi ve korelasyon analizi kullanılarak yapıldı. Bulgular: Araştırma sonucunda servis sorumlu hemşirelerinin %74.7'sinin kadın, %52.7'sinin 32-40 yaş aralığında; %59.3'ünün lisans mezunu, %53.8'inin 1-3 yıl yönetim deneyimine sahip olduğu ve kendilerini yönetsel olarak yeterli buldukları (4.06±0.62); çalışma şeklinin ve çocuk sahibi olma durumunun yönetsel yeterlik düzeyini etkilediği belirlendi (p<0.05). Araştırmaya katılan hemşirelerin ise %82.1'inin kadın,%27.1'inin 34-40 yaş aralığında, %48.7'sinin lisans mezunu, %35.5'inin 1-6 yıl mesleki deneyime sahip ve iş doyumunun düşük düzeyde olduğu (2.93±0.69); çalışma şekli ve aynı birimde çalışma süresinin iş doyumunu etkilediği belirlendi (p<0.05). Servis sorumlu hemşirelerinin yönetsel yeterlik düzeyi ile hemşirelerin iş doyum düzeyi arasında negatif yönde çok zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Sonuç: Hemşirelerin iş doyumlarının düşük düzeyde olduğu; hemşirelerin algılarına göre servis sorumlu hemşirelerini yeterli olarak değerlendirdikleri; servis sorumlu hemşirelerinin de kendilerini yönetsel olarak yeterli buldukları, sorumlu hemşirelerin yönetsel yeterlik düzeyleri ile hemşirelerin iş doyum düzeyleri arasında negatif yönde çok zayıf anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi. Bu sonuçlar doğrultusunda kurumlarda hemşirelerin iş doyumunu artıracak düzenlemelerin yapılması, yöneticilerin yönetsel yeterliklerini artıracak eğitimler ile bunların çalışma ortamlarına yansıtılması önerilebilir. Introduction and Aim: There is a significant effect of successful management and managers on administration of human resources which is the backbone of management. This research was conducted to determine the relationship between the level of managerial competence of head nurses and job satisfaction of nurses.Material and Method: This descriptive and cross sectional research was conducted with nurses serving for state hospitals in the province of Ordu, between October in 2017 and June in 2019. While 717 nurses and 95 unit head nurses serving at said hospitals constituted the population of this research, the sample consisted of 273 nurses and 91 unit head nurses satisfying the criteria of sampling. The data was collected by using ''Self-Description Form'', ''Job Satisfaction Scale'', `Service Head Nurse Performance Rating Scale` through distribution and reclaim of surveys by the researcher. The data was analysed by using number, percentage, mean, standard deviation, median; t test, one way analysis of variance; Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis analysis and correlation analysis were used.Results: As a result of the study it was stated that among the head nurses included in the study %74.7 was women; %52.7 of them was the age sacale of 32-40; %59,3 of them was bachelor; %53.8 of them had 1-3 years managment experience and they considered they were managerially sufficient (X=4.06±0.62); it was determened that manner of work and having a child affect the level of managment competence (p<0.05). On the other hand, it was stated that among the nurses included in the research, %82.1 of them was women, %27.1 of them was at the age scale of 34-40, %48.7 of them was bachelor, %35.5 of them had 1-6 years management experience and their job satisfaction was low (X=2.93±0.69); it was also determined that work manners and duration of working in the same service affect job satisfaction (p<0.05). The opposite and significant but very weak relations was determined between nurses level of management competence and their job satisfaction (p<0.05).Conclusion: It was stated that job satisfaction of nurses was low; nurses evalute head nurses as component regarding their own perception, there is an opposite significant but very weak relations between nurses level of job satisfaction and their level of management competence. With the light of these results; regulations to increase nurses job satisfaction precations tor ise the management competence of head nurses and representation of them in the work place can be adviced.
Collections