Show simple item record

dc.contributor.advisorBayram, Atilla
dc.contributor.authorAl-Naqshbandi, Firas Muhammad Saib M.M.
dc.date.accessioned2020-12-10T11:16:24Z
dc.date.available2020-12-10T11:16:24Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-10-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/257692
dc.description.abstractOtonom mobil robotlar, kendiliğinden hareket edebilen ve özel kılavuz donanım veya elektromekanik cihazlara ihtiyaç duymadan amaçlanan ortamlarda gezinme kabiliyetine sahip olan otomatik makinelerdir.Bu mobil robotlar giderek yaygınlaşmakta ve hemen hemen hayatın her alanında (ticari, endüstriyel, askeri, vb.) yaygın olarak kullanılmaktadırlar. Bu çalışma insansız yer aracı olan bir otonom mobil robotun tasarım ve yörünge/yol takip kontrolünü içermektedir.Bu robot kendi kendine hareket etme yeteneğine sahip olup önceden tanımlanmış bir yörünge veya yol en küçük konum hatasına göre takip edebilir. Önceden tanımlı bir yörünge veya yolu takip edecek bu aracın hareketi konum ve hız seviyesinde bir geri beslemeli sistem ile kontrol edilecektir. Bu geri beslemeli kontrol sistemi aracın geçek konumu ve referans yörünge veya yol arasındaki konum hatasını telafi edecektir. Bu amaç için özerinde bazı düzenlemeler yapılmış klasik PD kontrol metodu mobil robotun kontrolünde kullanılacak olup bu tip manipülatörler için tasarlanmış literatürdeki diğer bir kontrol metodu ile karşılaştırılacaktır.Önce insansız yer aracı tüm parça ve sistemleri ile detaylı olarak bir bilgisayar tasarım programı tasarlanmıştır. Daha sonra bu tasarıma göre şase üretimi yapılıp gerekli tüm donanım ve cihazların montajı gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada tasarlanan kendinden tahrikli insansız yer aracı, iki arka tekerleği ayrı ayrı iki DC motorla tahrik edilen dört tekerden oluşmaktadır.Bu mobil robotun yönlendirilmesi ön taraftaki tekerlerden yapılmaktadır. Tasarımda ikisi boylamsal hareket için biri de aracın yönünü ayarlamak için toplam üç adet DC motor kullanılmaktadır. Bu DC motorlar redüktörlü olup 0-24 volt aralığında çalışmaktadırlar. Bu motorlar gerekli voltajları mikro kontrolcüden gelen kontrol voltajları ile ayarlanan sürücü kartları üzerinden almaktadırlar.Bu sistemde mikro kontrolcü olarak basit, ucuz ve programlaması kolay olan Arduino kartı kullanılmıştır. Bilgisayar ve mobil robot üzerindeki tüm cihazlarla olan haberleşmeler bir USB bağlantısına sahip Arduino kartı ile gerçekleştirilmiştir. Arduino 0 ile 5 volt arasında kontrol voltajı üreterek DC motor sürücüleri üzerinden volt gerilimini her bir DC motor için kontrol edebilmektedir. Aracın direksiyon sistemi bir tür kremayer dişli sistemi olup bir DC motor ile tahrik edilmektedir. Ön tekerleklerin dikey eksen etrafındaki açısal hızlarını ölçmek için yani dolaylı olarak dümenleme açısının değerini ölçmek için bir enkoder cihazı dümenleme DC motorunun çıkışına yerleştirilmiştir. Bu sistem aracın gerçek konumunu ve yönünü doğru olarak ölçmek için sensör olarak birer adet Küresel Konumlama Sistemi (GPS) cihazı, ataletsel ölçüm birimi (IMU), dijital pusula ve enkoder içermektedir. Tüm bu ölçülen veriler gerçek zamanlı olarak alınıp buna karşılık gelen gerçek konumu vermek için eşzamanlı olarak işlenmektedirler.Bu çalışmada insansız yer aracının davranışını tanımlamak için sadece kinematik bisiklet modeli kullanılarak araç modellenmiştir. Araç hafif olduğu ve yavaş hareket ettiği için modeldeki dinamik etkiler ihmal edilmiştir. Bisiklet modeli arka tekerleri ve ön tekerleri bir araya getirerek iki tekerlekli tek izli olarak dört teker aracı modelini basitleştirmiştir. Bu basitleştirilmiş kinematik modelde yanal kararlılık üzerine herhangi bir etkiye sahip olmamasından dolay aracın yanal boyutları ihmal edilmiştir. İstenilen referans rotaları takip edebilmek için insansız yer aracının konum, hız ve yönelimini kontrol edecek kinematik modele dayalı bir algoritma önerilmiştir. Teorik ve deneysel sonuçlara göre, değiştirilmiş PD kontrolcüyü kullanan önerilen kontrol sistemi istenilen yörünge veya yol takibinde aracın kontrolü işleminde oldukça etkin olduğunu kanıtlamıştır. Kontrol sisteminin etkinliğini kanıtlamak için, hem teorik hem de deneysel çalışmalardan elde edilen sonuçlar literatürdeki mobil robotun kontrolünde kullanılan kayan kip kontrol (SMC) yöntemi ile karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmanın sonuçları, önerilen sistemin konum hatası, hız kısıtlaması ve dümenleme açısına göre yüksek bir performansa sahip olduğunu göstermektedir.Teorik ve deneysel çalışmalarda, yörüngeler veya yollar iki boyutlu uzay eğrileri veya bilindik geometrik eğriler olarak tanımlanmışlardır. Bu eğrileri oluşturmak için kontrol noktaları Google Earth programı ile seçilmişlerdir. Mobil robotun pozisyon ve yönelimindeki hatalar (Xe, Ye, e) aracın anlık pozisyonu ve ilgili referans eğrisi karşılaştırılarak hesaplanmaktadır. Burada gerçek araç pozisyonu gerçek zamanlı uygulamalar için GPS / IMU entegrasyonu ile belirlenecektir. Tüm bu gerçek zamanlı testler, MATLAB yazılımı üzerine yazılan kullanıcı tanımlı programlar aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Bu benzetim sonuçları insansız yer aracının tasarım ve kontrolde ne denli başarılı olduğunu göstermektedir.
dc.description.abstractThe autonomous mobile robots (AMR) are automated machinery which is able to self-motion and have the ability to navigate in their intended environment without the need for special guidance hardware or electromechanical devices. The autonomous mobile robots are becoming more common and have widely used in all areas of life (commercial, industrial, military, etc.). This study consists of the design and trajectory/path tracking control of autonomous mobile robot which is an unmanned ground vehicle (UGV). It has the ability to navigate and follow a pre-defined trajectory or path with the lowest of positional error. The motion of this vehicle to follow the pre-defined trajectory or path is controlled by a feedback control in the position and velocity level. This feedback control system compensates the errors between the real position of the vehicle and the reference trajectory or path. For this aim, the classical PD controller with some modifications is used to control the mobile robot and compared with another control method designed for this type of mobile robots cited in literature.At first, the unmanned ground vehicle is designed with a CAD program in detail with all the parts and systems. Then, according to this design, the chassis of the vehicle was manufactured and all necessary hardware and devices were assembled. The self-propelled unmanned ground vehicle designed in this study consists of four wheels which of two rear wheels are separately driven by two DC-Motors. This mobile robot is steered from the front wheels. Three DC-Motors are used in the mobile robot two for driving longitudinally and one for adjusting the direction of the vehicle. These DC with the redactors runs in the range of 0-24 volts and get the required voltages through the driver cards, which amplify the control voltages coming from the microcontroller. In this system, Arduino board is used as microcontroller because it is simple, cheaper, and easy to program. All communications between the computer and devices on the mobile robot are executed via the Arduino card with a USB connection. Generating a control voltage between 0 and 5 volts, Arduino can control the voltage of 0-24 V for each DC-Motor over DC-Motor drivers. The steering system is a type of rack and pinion and actuated by a DC-Motor. An encoder device is installed on the output of the steering DC-Motor to measure the angular velocity of the front wheels about the vertical axis, i.e. the value of the steering angle indirectly. This system involves a Global Positioning System (GPS) device, an inertial measurement unit (IMU), encoder and magnetometer as sensors to accurately measure the real position and orientation of the vehicle. All these measured data are received in real time and processed synchronously to give the corresponding real position. In this study, the unmanned ground vehicle was modeled using the only kinematic bicycle model to describe the vehicle's behaviors. The dynamics effects in the model were neglected because the mobile robot has the light weight and slow motion. The Bicycle model simplifies the four-wheel vehicle model by combining the rear wheels together and the front wheels together to take a shape of two-wheeled model. In this simplified kinematic model, the lateral dimension of the vehicle was eliminated due to no effect on the lateral stability. The control algorithm based on the kinematic model was proposed to control the position, speed and orientation of an unmanned ground vehicle to follow the desired reference routes. The proposed control system using a modified PD controller has proved highly effective in the process of controlling the vehicle to follow the desired trajectory or path. In order to prove the efficiency of the control system, the results obtained in simulations were compared with the sliding mode control (SMC) method used in control of mobile robots in literature. The results of the comparison show that the proposed system has a high performance with respect to the positional error, speed restriction and steering angle.In the theoretical and experimental studies, the trajectories or paths are defined as two dimensional splines or known geometric curves. For these curves to be created the control points are selected by the Google Earth program. The errors in the position and orientation of the mobile robot (Xe, Ye, e) are calculated by comparing the current vehicle position and the related reference curve. The real position will be determined with the GPS/IMU integration in real time applications.All real time tests are implemented via the user defined programs written on MATLAB software. All features of the mobile robot prototype related to the motion behavior of the mobile robot are figured for the different type for applications. The simulation results show the success of the unmanned ground vehicle in designing and control.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleThe design of an unmanned ground vehicle and its trajectory-tracking control by using GPS
dc.title.alternativeİnsansız bir yer aracının tasarımı ve GPS ile yörünge kontrolü
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-10-23
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10203454
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityVAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid513904
dc.description.pages148
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess