Kazakistan ve Türkiye`de lisans düzeyinde resim-iş eğitiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Kazakistan ve Türkiye'deki lisans düzeyinde verilen resim-iş eğitiminin ve atölyelerin fiziki olanaklarının karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı ve Abay Kazak Milli Pedagojik Üniversitesi Sanat, Kültür ve Spor Enstitüsü Görsel Sanat ve Çizim bölümünde eğitimini devam eden toplam 188 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmanın uygulama süreci 2016-2017 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntem ve metotları birlikte kullanılmıştır. Araştırma verileri analizinde SPSS 22. Programında .05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinde atölyelerin fiziki donanımıyla ilgili ölçekten yararlanılmıştır. Araştırmada ölçümün güvenirliğini test etmek için Cronbach Alfa katsayısını kullanılmıştır. Araştırmada Türkiye ve Kazakistan öğrencilerinin verilen ifadeye ilişkin cevapların yüzdelik dağılımları için frekans analizi, ölçeklerden aldıkları puan ortlamalarını karşılaştırmak için ise Bağımsız Örneklemler t-testi kullanılmıştır.Araştırmada Kazakistan ve Türkiye'nin lisans düzeyinde görsel sanatlar dersi öğretmen adaylarına verdikleri eğitimin tarihçesi, programı ve süreci karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmada özellikle sanat eğitimi kurumlarının kuruluşunda bazı farklılıkların olduğu, program ve sürecin benzer özellikler taşıdığı görülmüştür. Resim atölyelerinin fiziki ortamlarının karşılaştırıldığı son bölümde ise, fiziki olanaklar (teknik donanımı, temizlik düzeni, ışığın yeterliliği vb.) ve mezun olduktan sonra yeterli mesleki donanıma sahip olacaklarına inanma gibi hususlarda Kazak öğrencilerin Türk öğrencilere göre daha olumlu düşündükleri, görülmüştür. Türk öğrencilerin ise, kültür derslerinin meslek bilgisine katkısı, atölyelerde temizlik olanaklarının bulunması, ders saati dışında çalışabilme olanaklarının sunulması kazak öğrencilere göre daha olumlu düşündükleri bulgular arasındadır. Ayrıca her iki ülke öğrencilerinin resim uygulama teknikleri konusunda yeterli donanıma sahip olmalarını ve varolan yetenekler doğrultusunda, yaratıcılığa yönlendiren bir eğitim gördükleri yönünde görüş bildirmeleri sevindiricidir. İki ülkenin ölçek puan ortalamaları farkına bakıldığında ise, Kazak öğrencilerin fiziki ortam memnuniyetinin Türk öğrencilerden anlamlı olarak daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kazakistan, Türkiye, Güzel Sanatlar Eğitimi, Resim-İş Eğitimi In this research, it was aimed to investigate arts and crafts training and the physical possibilities of the workshops at undergraduate level comparatively in Kazakhstan and Turkey.The sample group of the research consisted of totally 188 students who were under education in the Department of Arts and Crafts Training of Fine Arts Training Department in Erzincan University and the Visual Art and Drawing Department of Art, Culture and Sports Institute in Abay Kazak National Pedagogical University. The research was conducted in 2016-2017 training year. The qualitative and quantitative research methods and techniques were used together in this study. The data of the research were analysed at .05 meaning level with the SPSS 22 program. The scale related to the physical equipment of the workshops was used in the quantitative data of the study. In the study, the frequency analysis was applied for the percentage distribution of the answers given by the students from Turkey and Kazakhstan and the Independent Samplings t-test to compare their average scores from the scales. The history, program and process of the trainings for pre-service visual arts teachers were compared at the level of undergraduate in Kazakhstan and Turkey in the research. It was observed in the comparison that there were some differences specifically in the settlement of the art training institutions, but the program and process had similarities. In the last section, in which the physical environments of the painting workshops were compared, it was found out that, compared with the Turkish students, the Kazakh students had thoughts that were more positive in the points such as the physical facilities (technical equipment, cleaning facilities, light adequacy, etc.) and beliefs that they would have enough professional competence after graduation. Moreover, that the Turkish students had thoughts that were more positive compared with the Kazakh ones in the topics such as the contribution of cultural courses to the professional knowledge, cleaning facilities in the workshops, the opportunities to study except for the course time were among the findings. In addition, it is pleasing to report that students from both of the countries claimed that they had adequate skills in drawing practice techniques and that they had received training in the direction of their existing skills, leading to creativity. When the differences between the average scores of the two countries were examined, it was reached to the conclusion that the physical environment satisfaction of Kazakh students was meaningfully higher than those of the Turkish ones.Keywords: Kazakhstan, Turkey, Fine Arts Training, Arts and Crafts Training
Collections