Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 7. sınıf `iletişim ve insan ilişkileri` ünitesine yönelik görüşleri: Van kenti örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Van kentinde MEB'e bağlı olan ilköğretim okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin, Sosyal Bilgiler 7. sınıf `İletişim ve İnsan İlişkileri` ünitesine yönelik görüşleri ele alınmıştır. Araştırma: giriş, kuramsal açıklamalar, yöntem, bulgular-yorum ve sonuç-öneriler olmak üzere beş ana bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın deseni, nicel ve nitel verilerin eş zamanlı toplanıp sonuçların birbirine yakınlığının ya da birbirini desteklemesinin araştırıldığı karma yöntem (mixed method) tasarımlarından eşzamanlı üçgenleme (triangulation) tasarımıdır. Karma yöntem deseni iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci (nicel) aşama, anket formu yoluyla toplanan verilere dayanmaktadır. Anket formu yoluyla toplanan verilerin, 5'i demografik bilgilerden ve 18'i `İletişim ve İnsan İlişkileri` ünitesiyle ilgili olmak üzere Beş Dereceli Likert tipi yanıtlardan hazırlanmış maddelerden oluşmaktadır. Anket formunun, genellenebilirliği araştırmacı tarafından SPSS 17 programı ile yapılmış ve Cronbach Alpha güvenilirlik katsayısı; 0,68 `oldukça güvenilir` olarak ispat edildikten sonra araştırmaya katılan Sosyal Bilgiler öğretmenlerine uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci (nitel) aşamasını ise, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine başvurmak üzere alt amaçlar doğrultusunda hazırlanmış 3'ü demografik bilgilerden ve 5'i açık uçlu sorulardan tercih edilmiş yarı yapılandırılmış görüşme (mülakat) formu oluşturmaktadır. Anket formu ve görüşme formu uygulanmak üzere Van kenti ilçelerinden; İpekyolu, Tuşba ve Edremit'te MEB'e bağlı olan ilköğretim okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinden bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubu, araştırmanın birinci aşamasında ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiş 40 ve ikinci aşamasında ise amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş 14 Sosyal Bilgiler öğretmenini kapsamaktadır.Araştırma sonucu elde edilen verilerin analizi, betimsel analiz yöntemi ve içerik analizi tekniklerinden biri olan frekans analizi yöntemi ile yapılmış ve katılımcılara ait değişkenlerin (cinsiyet, yaş, mesleki kıdem vs.) yüzdelik (%) oranları tablolaştırılarak gösterilmiştir. Gruplar arası karşılaştırmalardan elde edilen veriler sonucunda bulgular değerlendirildiğinde, katılımcılar birinci (nicel) aşamada: `İletişim ve İnsan İlişkileri Ünitesi Son Derece Önemlidir` maddesine ilişkin %82,5 (33 kişi) `kesinlikle katılıyorum` yanıtını, %17,5 (7 kişi) `katılıyorum` yanıtını vermiş; araştırmanın ikinci (nitel) aşamasında ise %92,9 (13 kişi) son derece önemli olduğuna vurgu yaparak bu ünitenin tüm sınıf kademelerinde öğrencilerin düzeylerine uygun olarak verilmesi gerektiği hususunda görüş bildirmişlerdir. Dolayısıyla her iki araştırma grubunda da katılımcıların büyük bir çoğunluğu `İletişim ve İnsan İlişkileri` ünitesini son derece önemli ve gerekli olarak gördüklerini ifade etmişlerdir. Kitle iletişim araçları içerisinde internetin en etkili araç olduğu her iki araştırma grubunda da katılımcıların oranca büyük kısmı tarafından kabul edilmiştir. Ayrıca katılımcıların bir kısmı ünite içeriğinin yetersiz olduğunu ve daha fazla geliştirilmesi gerektiğini, `İletişim ve İnsan İlişkileri` ünitesinin öğrenciler üzerinde çok çeşitli ve gerekli kazanımlar sağladığını ancak bu kazanımları uygulama hususunda hem içeriğin hem de ders süresinin yetersiz kaldığını dile getirmişlerdir. Yapılan mülakatlarda `İletişim ve insan İlişkileri` ünitesinin çok önemli bir konu alanı olduğu, öğrencilerin tüm konu alanları içerisinde en istekli ve aktif olarak katıldıkları ünitenin bu ünite olduğu ancak MEB muhtevasında ünite içeriğine ilişkin geliştirmelerin artırılması gerekliliği üzerinde durulmuştur.Anahtar Kelimeler: İletişim, Sosyal Bilgiler, Öğretmen Görüşleri. In this research, the opinions of the Social Studies teachers working in the elementary educations schools affiliated of Natioan Ministry of Education in the Van Province on the Social Studies 7th grade `Communication and Human Relations` unit was discussed. The research consists of five main sections: introduction, theoretical explanations, methods, findings-comments and conclusion-suggestions. In the study, the design of the study is the simultaneous triangulation design of mixed method designs in which the quantitative and qualitative data are collected simultaneously and the results are similar or close to each other. The mixed method design consists of two steps. The first (quantitative) stage is based on data gathered through the questionnaire form. The data collected through the questionnaire form is composed of five graded Likert type responses, 5 of which are related to demographic information and 18 are related to `Communication and Human Relations` unit. The generalizability study of the scale was conducted by the researcher with SPSS 17 program and Cronbach's Alpha reliability coefficient; After being proved to be `very reliable (0.68)` was applied to Social Studies teachers who participated in the research. In the second (qualitative) stage of the study, a semi-structured interview form which consisted of 3 demographics and 5 open-ended questions was applied to apply to the opinions of the Social Studies teachers. In order to The questionnaire form and the interview form are applied to Van provincial districts which in İpekyolu, Tuşba and Edremit; A working group was formed from the teachers of social studies working in elementary education schools. The study group includes 40 social studies teachers selected by the criterion sampling method in the first stage of the research and 14 social studies teachers selected by the purposive sampling method in the second stage.Analysis of the data obtained after the research, descriptive analysis and frequency analysis, one of the content analysis techniques have been used and the percentage (%) ratios of the participants variables (gender, age, professional seniority, etc.) have been shown in tables. When the findings evaluated as a result of the datas obtained, in the first (quantitative) stage, Participants responded response of `I strongly agree` with %82,5 (33 persons) and response of `I agree` with %17,5 (7 persons) in relation to item which `Communication and Human Relations` unit is extremely important; In the second (qualitative) stage of the study, %92,9 of participants (13 persons) emphasized that this unit should be given in accordance with the levels of the students in all grade levels. Therefore, the vast majority of the participants in both research groups stated that they considered the `Communication and Human Relations` unit to be extremely important and necessary. It was accepted by the majority of participants in both research groups that the internet was the most effective tool in the mass media. Also, part of the participants stated that the content of the unit is inadequate and needs further development and unit of Communication and Human Relations provided a wide variety and necessary acquisitions on the students but that both the content and the duration of the lecture were insufficient to implement these acquisitions. In the interviews, it is emphasized that the Communication and Human Relations unit is a very much important subject and that this is the unit in which students participate most willing and actively into all subject areas but that the necessary improvements in the subject area should be increased in the scope of Nation Education Ministry.Keywords: Communication, Social Studies, Teacher Opinions.
Collections