Kur`ân-ı Kerîm`de kudsiyet ve kudsî lafızlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kur'ân'da kutsal ile ilgili birçok kavram kullanılmış, mutlak kutsal Allah olarak nitelendirilmiştir. Kur'an'da Allah'ın kutsallığı, tartışılamaz bir hakikat olarak karşımıza çıktığı, O'nun kendisini bu anlamda `Kuddûs` sıfatıyla tanıttığı görülmektedir. Mutlak kutsal Allah'ın bildirdikleri veya doğrudan işaret ettikleri, nisbî kutsallar olarak ise mukaddes, mübarek, şeâir, tenzih, sübhân, haram, vb. sıfatlarla tavsif edilmişlerdir. Kur'ân'ın ifade ettiği nisbî kutsallar; zaman, mekân, şahıs veya nesnelerle ilgili olabilir. Ana hatlarıyla kutsal; zaman, mekân, nesne ve şahıs boyutlarıyla ele alınmıştır. Kur'ân'da kutsal, kavramsal çerçevede sunulmaya çalışılmış, kutsalın Kur'ân'da nasıl ifade edildiği ortaya konulmaya çaba gösterilmiştir. Kur'ân'a göre Batılın Kutsal Telakkisi konusu ele alınarak, Yaratıcı ile kulları arasındaki kutsallık ilişkisini ve bu ilişkinin iki yönlü iletişim ifadesini göstermeleri açısından Allah- İnsan münasebeti bağlamında kutsalın bireysel, toplumsal ve sosyal işlevini incelemeye çalıştık.Çalışmamızda başta Kur'ân kutsalları ile alakalı konu başlıklarımızın birbirleri ile olan münasebetleri göz önünde bulundurulmuştur. Ayrıca konumuz sadece kudsiyetle nitelenen varlıkları anlatmakla kalmamış, kutsalın öz ve mahiyetini de Kur'ân ve Tefsir bağlamında ana hatlarının belirlenmesi amacını taşımıştır. Many concepts related to the sacred were used in the Qur'an and Allah was defined as the absolute holy. In the Qur'an, God's holiness emerges as an indisputable truth and and it is seen that he introduces himself as `Quddus (The Pure One. He who is free from all error)` in this sense. The relative sanctity of the absolute holy God, which they have indicated or directly pointed out, was defined by the attributes such as sacred, blessed, seair(The symbols belong to İslam), absolve, subhan(Allah, who is far from deficiencies and possesses the perfect attributes), haram(forbidden by religion) and so on. The relative sacrifices expressed by the Qur'an may be related to time, place, person or objects. The sacred in the outline was evaluated in terms of time, space, object and individual dimensions. The sacred in the Qur'an was tried to be presented in the conceptual framework and efforts were made to reveal how the sacred was expressed in the Qur'an. According to the Qur'an, we determined the relationship between the creator and his servants by evaluating the holy view of the superstitious and also we tried to examine the individual, social and social functions of the sacred in the context of the relationship between God and man in order to show the two-way communication expression of this relationship.In addition the Qur'an, the relationships between our subjects were considered in our study. Besides, our subject not only depicts beings characterised by holiness but also aims to determine the essentials of the Holy within the context of Qur'an and İnterpetetion.
Collections