Türkçem dergisinde yer alan metinlerin eğitsel değerler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda çocuğa verilen değerin artmasıyla birlikte çocuğun eğitimi de önem arz etmeye başlamıştır. Geleceğine önem veren, sağlam kimlikli bireyler yetiştirmek isteyen milletler en büyük yatırımı çocuklara yapmaktadır. Değerlerini benimsemeyen nesillerin kendileri için tehlike arz edeceğinin farkında olan milletler çocukların ahlâk ve karakter eğitimleri üzerinde durmaktadır. Çocukların evrensel, millî ve manevi de-ğerlere sahip olması ve bu değerleri davranışa dönüştürebilmeleri son derece önemli-dir. Bu değerleri kazanan çocuklar sağlıklı bir toplumun temelini atmaktadır. Çocuk-lara evrensel, millî ve manevi değerleri kazandırmak için onların dünyasını keşfetmek gerekmektedir. Çocukların dünyasını keşfetme noktasında ise çocuk edebiyatı günü-müzde önemli bir yol kat etmiştir. Çocuklara istendik davranışlar kazandırmada pek çok çocuk edebiyatı ürününden yararlanılmaktadır. Söz konusu malzemelerden biri de şüphesiz çocuk dergileridir. Çocuklar kendilerine hitap eden bu dergiler sayesinde ya-zınsal nitelikli eserlerle tanışma imkânı bulmaktadır. Dergilerde yer verilen yazınsal nitelikli eserler aracılığıyla çocuklar eğlenme, merak, hayal kurma gibi pek çok ihti-yacını giderebilmektedir. Çocuklar bir yandan bu ihtiyaçlarını giderirken bir yandan da evrensel, millî ve manevi değerleri kazanabilmektedir. Böylelikle çocuk dergileri de çocuklara değer aktarımı hususunda önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada 1999 yılında Kosova'da `Balkanlarda Anadil Zevkini Beraber Yaşatalım` alt başlı-ğıyla çocuklara yönelik olarak yayım hayatına başlayan Türkçem dergisi incelenmiş-tir. Türkçem dergisinde yer alan metinlerin değer aktarımına katkıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla derginin 2013 yılının Ağustos sayısından başlanarak 2016 yı-lının Eylül sayısı dâhil olmak üzere kırk iki sayısı incelenmiştir. Metinler doküman analizi yöntemiyle incelenmiş, tespit edilen değerler başlıklar altında toplanmıştır. Türkçem dergisinde yer alan metinler aracılığıyla çocukların evrensel, millî ve manevi değerleri kazanabileceği, Türkçem dergisinin gelecek ve kimlik inşası noktasında önemli bir görevi yerine getirdiği sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Çocuk edebiyatı, çocuk dergisi, değer, değerler eğitimi, Türkçem dergisi Together with the increasing importance given to child in recent years, child ed-ucation has become more of an issue. Nations which attach importance to their future and want to bring character-wise individuals up invest mostly to children. Nations which are aware that generations not embracing their values will pose danger for them focus on moral and character education of children. It is important that children have universal, national and moral values and they can transform these values to behaviors. Children who have these values form the base of healthy societies. It is required to discover the world of children in order to get them acquire some universal, national and moral values. Children's literature has covered an important distance in discover-ing the world of children. Many children's literature works are benefited in gaining terminal behaviors. One of these works is doubtlessly children's periodicals. Children have the chance of meeting qualified literary works thanks to these periodicals ad-dressing themselves. Children satisfy their many needs such fun, curiosity and dream-ing through qualified literary works in the periodicals. As fulfilling these needs, they acquire universal, national and moral values. Thus, children's periodicals have an im-portant role in transferring values to children. In this study, journal of Türkçem which first published in Kosovo in 1999 with the sub headings of `Let's Keep the Joy of Mother Tongue Alive in Balkans`. The contributions of texts in Türkçem to value transfer were tried to be identified. With this aim, 42 volumes of this journal published between August 2013 and September 2016 were analyzed. The texts were examined through document analysis and the values identified were gathered under themes. It was concluded that children could gain universal, national and moral values through the texts in Türkçem and this journal took an important responsibility in building future and identity.Key Words: children's literature, values, value education, journal of Türkçem, children's periodicals.
Collections