Öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıkları ile iş yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile iş yaşam kaliteleri arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırma, iki ya da daha fazla değişkenler arasındaki değişimin varlığını ya da var olan durumlarını belirlemeyi amaçlayan ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Yozgat-Merkez-Sorgun-Yerköy ilçelerinde bulunan resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan toplam 438 öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin 244'ü (% 55,7) erkek, 194 (% 44,3) 'ü kadın öğretmenlerden oluşmaktadır.Araştırmada veri toplama araçları olarak, Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ), İş Yaşam Kalitesi Ölçeği (İYKÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler için Bağımsız Gruplar t-Testi, Varyans Analizi, Kısmi Korelasyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi yöntemleri uygulanmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıkları ile okulda geçirdikleri hizmet süreleri arasında anlamlı bir ilişki çıkmıştır. Öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile cinsiyet, branş, kıdem, öğrenim durumu ve okul türü değişkenleri arasında ise anlamlı bir farklılık çıkmamıştır. Ayrıca öğretmenlerin iş yaşam kalitesi alt boyutları olan; Toplam Yaşam Alanı, Güvenli ve Sağlıklı Çalışma Koşulları, İş gören Kapasitesinin Geliştirilmesi, Sosyal Sorumluluk, Sosyal Bütünleşme, Demokratik Ortam, Uygun ve Adil Karşılık öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yaklaşık %13'ünün anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. In this research, the relation between teacher's of psychological hardiness and work life quality has been studied.The research has been carried out in realational scanning model due to the fact that it aims to determine the presence of change between one or more variable or the status that exists. The study group of research consists of 438 teachers randomly selected from primary, secondary and high schools in Yozgat-Merkez-Sorgun-Yerköy 2018-2019 education year. 244 of the teacher (55,7%) are males and 194 of them(44,3%)are females.As a means to collect data; psychological hardiness scale, work like quality scale and personal information form have been applied. Independent Groups T –testi, variance analysis, partial correlation analysis and multiple regression analysis have been used for the data obtained from research. According to the acquired results, a meaningful relation has been found between psychological hardiness of teachers and the time spent at school. A significant difference hasn't been found in the variables of gender, branch, seniority, level of education or school types. It has also been determined in this research that total life space, safe and healthy work conditions, the improvement of wage earner capacity, social responsibility, social integration, democratic environment, appropriate and fair payment which are substeps of worklife quality have been distinctive criteria for the 13% of teachers.
Collections