Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Erzincan ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma, betimsel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği bölümü 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz örnekleme yöntemine uygun olarak seçilen 240 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmaya katılan sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme düzeylerini ölçmek amacıyla, Coşkun (2009) tarafından geliştirilen 27 maddeden oluşan `Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği (YBÖEÖ)` kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel verilerin çözümlenmesi betimsel istatistikler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadaki veriler normal dağılım gösterdiğinden dolayı parametrik testler kullanılmıştır. Verilerin analizinde; ikili karşılaştırmalarda t-testi, üç ve daha fazla boyutu olan karşılaştırmada ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA sonucunda oluşan anlamlı farklılığın hangi guruplar arasında olduğunun tespit edilmesi için Tukey çoklu karşılaşma testi kullanılmıştır.Bu çalışmada; öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. ''Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği'' alt boyutlarına bakıldığında en yüksek ortalamanın ''motivasyon'' alt boyutunda olduğu, en düşük ortalamanın ise ''merak yoksunluğu'' boyutuna ait olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi, lisans üstü eğitim görme isteği, mesleki ve kişisel gelişimlerine katkı sağlayacak faaliyetlere katılma durumu ve kitap okuma sıklığı yaşam boyu öğrenme eğilimi üzerinde anlamlı bir farklılık oluştururken; mezun olunan lise, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile ekonomik durumu, ailenin ikamet ettiği yer, yabancı dil seviyesi ve kulüp faaliyetlerine katılma durumunun yaşam boyu öğrenme eğilimi üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Yaşam boyu öğrenme, sınıf öğretmeni adayları The purpose of this study is to examine the lifelong learning tendencies of classroom teacher candidates in terms of different variables. A general survey model – one of the descriptive research designs- was adopted in the study. The research population includes the 1, 2, 3 and 4th grade classroom teacher candidates studying at Erzincan Binali Yıldırım University Faculty of Education in the academic year of 2017-2018. The sample of the study consists of 240 pre-service teachers selected according to simple random sampling technique. A 27-item `Lifelong Learning Tendencies Scale (LLLTS)` as develeped by Coşkun (2009) was administered to measure lifelong learning knowledge levels of prospective classroom teachers. Descriptive statistics were used to analyze the quantitative data obtained as a result of the study. Since the experimental data in this paper were normally-distributed, parametric tests were administered. Data analysis was accomplished using t-test for pairwise comparisions whilst one-way analysis of variance (ANOVA) technique for comparisions between three or more units. Tukey multiple comparision test was proceeded to determine which groups had significant differences as a result of ANOVA. The study concluded that teacher candidates have a high level of lifelong learning tendencies. Examining the subdimensions of `Lifelong Learning Tendencies Scale`, it was found out that the highest average was scored in `motivation` while the lowest evarage was in `lack of curiosity`. According to the findings of the study, lifelong learning tendencies of the teacher candidates differ significantly in terms of gender, class level, willingness to graduate education, participation in activities that would contribute to their professional and personal development, and the frequency of reading books. However, it was observed that there was no significant difference on lifelong learning tendencies of teacher candidates in terms of high school, mother's education, father's education, family economic status, family residence, foreign language level and participation in club activities. Key Words: Lifelong learning, classroom teacher candidates.
Collections