Üniversite öğrencilerinde siber zorbalık ve psikolojik iyi oluşun incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde, siber zorbalık ve psikolojik iyi oluş durumlarını incelemektir. Araştırma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yıllında Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan, 350'si kız 156'sı erkek olmak üzere, 506 öğrenciden oluşmaktadır.Verilerin elde edilmesinde `Siber Mağduriyet ve Zorbalık Ölçeği`, `Psikolojik İyi Oluş Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler Basit Doğrusal Regresyon Analizi, Mann-Whitney U Testi, Bağımsız Örneklem t-Testi, Kruskal-Wallis H Testi ve Tek Yönlü ANOVA Testi yöntemleri ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda; siber zorbalık puanlarının; cinsiyet, üniversiteden önce aileden ayrı kalma, günlük internet kullanım süresi ve algılanan ebeveyn tutumu açısından anlamlı bir şekilde farklılaştığı; sosyal medyayı kullanım yoğunluğu, algılanan sosyo-ekonomik durum, doğum sırası, yaşamının çoğunluğunu geçirdiği yer açısından ise farklılaşmadığı belirlenmiştir. Yine elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin psikolojik iyi oluş puanlarının; cinsiyet, uzmandan yardım alma durumu, doğum sırası ve algılanan ebeveyn tutumu açısından anlamlı bir şekilde farklılaştığı; üniversiteden önce aileden ayrı kalma, günlük internet kullanım süresi, sosyal medyayı kullanım yoğunluğu, algılanan sosyo-ekonomik durum, yaşamının çoğunluğunu geçirdiği yer açısından farklılaşmadığı belirlenmiştir.Ayrıca araştırmada, siber zorbalık ve psikolojik iyi oluş arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuş olup; siber zorbalık değişkeninin üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi oluşun yaklaşık %8 açıkladığı tespit edilmiştir. The aim of this research was to study the relationship between cyberbullying and psychological well-being among college students. The research group consisted of 506 students, 350 of which were female and 156 were male students, who were studying in Erzincan Binali Yıldırım University Faculty of Education during 2017-2018 academic years.`Cyber Victimization and Bullying Scale`, `Psychological Well-being Scale` and `Personal Information Form` were used to obtain the data. The data obtained from the study were analyzed by using Simple Linear Regression Analysis, Mann-Whitney U Test, Independent Samples t-Test, Kruskal-Wallis H Test and One-Way ANOVA Test.The results of this study showed that cyberbullying scores differed significantly in terms of gender, being separated from the family before university, daily internet usage time, perceived parental attitude, and did not differ significantly in terms of the frequency of social media usage, perceived socio-economic status, birth order, the location where the majority of life is passed. Furthermore, psychological well-being scores differed significantly in terms of gender, the situation of getting psychological help from an expert, birth order, perceived parental attitudes and did not differ significantly in terms of being separated from the family before university, daily internet usage time, the frequency of social media usage, perceived socio-economic status, the location where the majority of life is passed.In addition, a negative correlation was found between cyber bullying and psychological well-being. Finally, it was determined that about 8% of psychological well-being is explained by cyber bullying among college students.
Collections