Öğretmen adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, farklı lisans programlarında eğitim gören öğretmen adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeylerini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı lisans programlarının 3. sınıflarında öğrenim gören, 298 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen `Tarih Okuryazarlığı Algı Ölçeği` kullanılmıştır. Tarih Okuryazarlığı Algı Ölçeği; algı nesnellik ve tutarlılık olmak üzere üç alt boyuta sahiptir. Elde edilen veriler, ölçeğin alt boyutları ve toplam puanlarına bakılarak SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeyinin belirlenmesinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Elde ettiğimiz sonuçlara göre; algı ve nesnellik alt boyutunda ve genel toplamda okunulan program ve cinsiyet faktörü etkilidir. Algı, nesnellik, tutarlılık alt boyutunda ve genel toplamda; tarihi kitap okumayı sevmenin, tarihi kitap okuma sıklığının, tarihi film izlemenin ve tarih dersine duyulan ilginin etkisi vardır. Ayrıca algı alt boyutunda düzenli bir tarihi yayını takip etmenin etkisi görülmüştür. Algı ve tutarlılık alt boyutunda ise, tarih dersinin zorunlu olup olmayışı ile tarih dersinin farklı yöntemlerle öğretilmesinin etkisi mevcuttur. Nesnellik alt boyutunda ve genel toplamda, tanınan Türk tarih araştırmacı sayısı olumlu yönde etki yapmaktadır. Öğretmen adaylarının tarihe yönelik tutumlarında, okudukları tarihi kitapların algı ve nesnellik alt boyutları ile genel toplamda etkili olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to determinate the historical literacy perception levels of prospective teachers studying in different undergraduate programs. In this study, scan pattern of quantitative research methods has been used. The study group is consisted of 298 prospective teachers studying in the 3rd grade of different undergraduate programs of Erzincan Binali Yıldırım University, Faculty of Education. `Historical Literacy Perception Scale` developed by researcher has been used in this study as a data collection tool. Historical Literacy Perception Scale has three sub-dimensions; perception, objectivity and consistency. The data obtained has been analyzed with SPSS 22.0 program by considering the sub-dimensions of the scale and the total score. The unrelated samples t-test and one-way analysis of variance have been used to determinate the historical literacy perception levels of prospective teachers. According to results that we have obtained; the program which is studying and gender factor are influent in the sub-dimension of perception and objectivity and final total. The influence of reading to historical books, frequency of historical book reading, watching of historical movies and interest of history class have an influence at the sub-dimension of perception and objectivity, consistency and final total. Moreover, it has been seen that following a historical edition has an influence in the sub-dimension of perception. In the sub-dimension of perception and consistency, whether the history course is compulsory or not and the history course is taught with different methods has an influence. A number of Turkish historical researches who are known influences positively in the sub-dimension of objectivity and final total. It has been determined that the prospective teachers' attitudes for history have been influent on the perception and objectivity sub-dimension of the historical books which they read.
Collections