Effects of sociocultural learning environments on 5th grade students` performance on the fractions concept
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz SOSYOKÜLTÜREL ÖĞRENME ORTAMLARININ 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KESİRLER KAVRAMINDAKİ PERFORMANSINA ETKİSİ Haser, Çiğdem Yüksek Lisans, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Tez Yöneticisi: Doç.Dr. Behiye UBUZ Temmuz 2001, 212 Sayfa Bu çalışmanın amacı, birlikte çalışma anlamında sosyal etkileşim ve kültürel araç anlamında dil içeren sosyokültürel öğrenme ortamlarının, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kesirler ve kesir içeren işlemler konularındaki matematiksel performanslarına tahmini gelişim alanlarında etkisini incelemektir. Bunun yanısıra sosyokültürel öğrenme ortamlarının öğrencilerin matematik tutumlarına etkisi de incelenmiştir. Bu çalışmanın örneklemini Ankara ilindeki bir özel ilköğretim okulunun altı adet 5. sınıfı içinden seçilen aynı matematik öğretmeni tarafından öğretilen iki sınıfındaki toplam 53 öğrenci oluşturmaktadır. Bu iki sınıf deney grubu (EG) ve kontrol grubu (CG) olarak belirlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrenciler kesirler konusunu geneleksel öğretim yöntemi ile öğrenmişlerdir. Deney grubundaki öğrenciler ise kesirler konusunda beşlibirlikte çalışma grupları oluşturarak araştırmacı tarafından hazırlanan materyaller üzerinde çalışmışlardır. Her iki grupta konular ve öğretim sıraları aynıdır. Bu çalışmada Kavramsal ve İşlemsel Performans Sınavı (CPPT), Matematik Tutum Ölçeği (AS) ve Sosyoekonomik Durum ve Çalışma Alışkanlıkları anketi kullanılmıştır. Bu üç araç öğretimden önce öntest olarak verilmiş, CPPT ve AS ise sontest olarak verilmiştir. EG'dan seçilen altı ve CG'dan seçilen dört öğrenci ile CPPT soruları kullanılarak yarı- yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Bunun yanında CG ve EG grupları kesirlerin bütün öğretim sürecinde gözlenmiştir. EG ve CG öğrencilerinin CPPT puanları ortalamalarında ön ve son testlerde belirgin bir fark bulunmamıştır, fakat AS puanları ortalamaları ön ve son testlerde CG lehine belirgin şekilde farklıdır. Yüz yüze görüşmeler, EG öğrencilerinin kesirleri konusunda CG öğrencilerinden daha farklı bir anlama geliştirdiklerini göstermiştir. Yüksek ve düşük yetenek seviyesindeki öğrenciler birlikte çalışma ortamlarından ve materyallerden farklı şekilde yararlanmışlardır. Öğretmen EG ve CG öğrencilerinin matematiğe karşı tutumlarını farklı şekilde etkilemiştir. EG öğrencilerinin tahmini gelişim alanları zorluk düzeyi açısından değil, anlama kalitesi ve fikir çeşitliliği açısından gelişim göstermiştir. Anahtar Sözcükler: Birlikte Çalışma Grupları, Kesir Performansı, Tahmini Gelişim Alanı, Matematiğe Karşı Tutum vı ABSTRACT EFFECTS OF SOCIOCULTURAL LEARNING ENVIRONMENTS ON 5th GRADE STUDENTS' PERFORMANCE ON THE FRACTIONS CONCEPT Haser, Çiğdem M.S., Department of Secondary Science and Mathematics Education Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Behiye UBUZ July 2001, 212 pages The main purpose of this study was to investigate the effects of sociocultural learning environments including social interaction such as collaboration and cultural tools such as language on 5th grade students' mathematics performance on fractions concepts and operations with fractions in their Zone of Proximal Development (ZPD). Besides that, the effect of collaboration on students' attitudes towards mathematics was also investigated. 53 5th grade students from the two classes taught by the same teacher out of six in a private elementary school in Ankara formed the sample of the study. One class was assigned as the experimental group (EG), the other as the control group (CG). Students in CG received the instruction on fractions by the regular conventional teaching method used at the school. EG students were assigned to collaborative small-groups of five in fractions and studied on the materials prepared by the researcher. The topics and the sequence of the instruction were the same in both groups. IllConceptual and Procedural Performance Test (CPPT) on fractions, Mathematics Attitude Scale (AS) and a socioeconomic background and studying habits questionnaire were used in this study. The three instruments were given as pre tests prior to the treatment and CPPT and AS were given as post tests after the treatment. Semi-structured interviews were carried out by six students from EG and four students from CG using the CPPT questions. Besides that, EG and CG classrooms were observed during the treatment on fractions. CPPT mean scores in EG and CG did not significantly differ in pre and post tests, but AS mean scores were significantly different in favour of CG in pre and post tests. Interviews showed that, EG students built an understanding of fractions in a different way than the CG students. High and low ability students benefited in different ways from collaboration and the materials. The teacher affected students' attitudes towards mathematics differently in EG and CG. The ZPD of EG students improved in terms of the quality of understanding and diversity of ideas rather than the difficulty level of the tasks. Keywords: Collaborative small-groups, Fractions performance, Zone of Proximal Development (ZPD), Attitude Towards Mathematics IV
Collections