Afyonkarahisar ili süt sığırcılığı işletmelerinde karlılık analizi ile işletmelerde karşılaşılan üretim ve pazarlama sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Afyonkarahisar İli'nde süt sığırcılığıfaaliyetiyle uğraşan işletmelerinkarlılık analizleri yapılarak, işletmelerde ortaya çıkan üretim ve pazarlamasorunlarının araştırılmasıamacıyla yapılmıştır.Araştırmanın materyali İl genelinde faaliyetini sürdüren ?Damızlık SığırYetiştiricileri Birliği?ne bağlıtoplam 78 işletmeden elde edilmiştir. Söz konusuveriler 2006 Mayıs sonu itibariyle anket yoluyla sağlanan 1 yıllık üretimkayıtlarından oluşmaktadır.Tabakalıörnekleme yöntemiyle seçilen işletmelerden; 1-15 başhayvana sahip22 işletme küçük, 16-35 başhayvana sahip 41 işletme orta, 36 ve üzeri başhayvanasahip 15 işletme ise büyük ölçekli olarak sınıflandırılmıştır.İşletmelerin karlılık durumu, mali ve ekonomik rantabilite ile rantabilitefaktörü rasyolarıyardımıyla değerlendirilmiştir.Elde edilen sonuçlara göre, işletmelerde maliyeti oluşturan masraf unsurlarıarasında, % 47,82 ile yem ilk sırayıalmakta, bunu % 26,97 ile işçilik, % 7,84 ileamortismanlar, % 7,28 ile diğer (enerji+akaryakıt+yabancısermaye faizi+diğer carigiderler) giderler, % 4,25 ile sağlık, % 3,25 ile bakım-onarım ve % 2,59 ile genelidare giderlerinin izlediği tespit edilmiştir. This investigation was carried out in order to determine dairy enterprices?s producingand marketing problems by doing profitability analise.With this aim, a questionnaire study has been conducted in 78 enterprices firmswhich releated with Stock Cattle Breeders Community in Afyonkarahisar. This datasinclude prodicing records by polling since May 2006.The enterprices were chosen by randomly sample method that is identified 22small which have 1-15 individuals, 41 medium which have 16-35 individuals and 15large which have 36 and over individuals.The enterprices profitability status was estimated with financial and economicrantability and ratios of rantability factor.According to the finding results, expendature facts, which consist cost, includefirstly %47,82 forage, after %26,97 worker?s pay, %7,84 amortization, %7,28 otherexpens (energy+liquid fuel+foreign capital interest+other current outgoings),%4,25healt, %3,25 servicing, %2,59 general management expens.The number one of enterprices income is milk marketing with %52,68 andfollowing with %48,83 raising of invantory value and with %6,49 calf income.In the enterprices, it was founded that average financial rantability is %- 3,77,economic rantability is %- 3,56 and rantability factor is %- 22,40.Under present condition, the best enterprices performance is determinated inthe large ones, according to production expens and rantability valuation.In the research, insufficient of using forage input is fixated for the biggestfactor that hinder the profitability is oligopsony market structure with organizationand finansing problem in the milk marketing.Key Words: dairy breeding, expense, profitability, Afyonkarahisar
Collections