8. sınıf öğrencilerinin kelime hazineleri üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ana dili eğitiminde öğretim programları ve ders kitapları büyük önem arz etmektedir. Bireyin ana diline hakim olması kelime dağarcığının genişliğiyle doğru orantılıdır. Ana dili eğitimi Türkçe ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla yapılır ve bu metinler aracılığıyla öğrencilerin kelime dağarcığının geliştirilmesi amaçlanır. Dolayısıyla Türkçe ders kitapları ve kitaplardaki metinler ana dili eğitiminin temel unsurunu oluşturur.Bu araştırmanın amacı; 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde geçen anlamını bilmediği kelimeleri tespit edip bu kelimeler ile öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında öğretilmeye çalışılan kelimelerin ne derece örtüştüğünü belirlemektir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada Hatay ili Erzin ilçesinde aynı sosyo-ekonomik düzeyde olan 4 ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 140 öğrenciye 2016-2017 eğitim-öğretim yılında MEB tarafından onaylanan Dikey Yayınlarına ait Türkçe ders kitabındaki 18 metin okutulmuş ve öğrencilerden bu metinlerde anlamını bilmedikleri kelimeleri belirlemeleri istenmiştir. Basit veri toplama tablosu ile veriler toplanmış, öğrenciler tarafından tespit edilen anlamı bilinmeyen 441 kelime; sıklık, köken, tür ve yapı bakımından incelenmiştir. Aynı şekilde öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında öğretilmeye çalışılan 75 kelime de belirlenmiş ve bu kelimelerin de sıklık, köken, tür ve yapısı incelenerek öğrencilerin belirlediği 441 kelime ile öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında verilen 75 kelime karşılaştırılmıştır.Araştırmada; öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında öğretilmeye çalışılan kelimelerin kapsayıcı nitelikte olmadığı, öğrenci ihtiyaçlarını dikkate almadığı, öğrencilerin belirlediği anlamı bilinmeyen kelimelerle öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında verilen kelimelerin birbiriyle örtüşmediği, etkinliklerde yer alan kelimelerin planlı ve programlı şekilde tekrar etmediği, çoğu metinde bilinmeyen kelime çalışmasının bulunmamasından kaynaklı plansızlık olduğu, öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabındaki etkinliklerin kelime öğretimi hususunda yol gösterici nitelikte olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. In teaching mother tongue teaching methods and course books are of great importance. The individual's brilliant command of his/her mother tongue is directly related with his/her vocabulary. Teaching mother tongue has been carried out through texts in Turkish course books and the purpose is to develop student's vocabulary through these texts. Therefore Turkish course books and texts in them form the basis of mother tongue teaching.The aim of this study is to determine the vocabulary in Turkish course books 8th year students do not know the meaning of and how words in student's workbook and teachers guide book match.In this study where descriptive survey model has been used 140 8th year students of the same economical level in Erzin, Hatay have been given 18 texts in Turkish course book by Evren Publishing Com. approved by MEB (Ministry of Education) in 2016-2017 and these students have been asked to determine the vocabulary they don't know the meaning of. The data has been collected by simple data collection chart and 441 words the meaning of which unknown by students have been examined according to their frequency, root, type and structure. In the same method 75 words aimed to be taught in the teacher's guide book and student's workbook have been determined and these words have been examined according to their frequency, root, typeand structure and compared with the 441 words determined bye the students.In the study we have come to the conclusion that teacher's guide book and vocabulary aimed to be taught in student's workbook are not inclusive and that they do not take student's need into consideration and the vocabulary the meaning of which were unknown to students and words in teacher's guide book and student's workbook do not match and that the words in the activities do not recur and there has been planlessness resulted from having no, planned unknown vocabulary study and that activities in teacher's guide book and student's workbook are not instructive in vocabulary teaching.
Collections