Ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve süreli yayın takip etme alışkanlıkları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile süreli yayın takip etme alışkanlığı arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Hatay ili Merkez Antakya ilçesinde bulunan ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşılamadığı için farklı sosyoekonomik çevrede öğrenim gören 1454 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir.Araştırmada ölçme aracı olarak Özbay ve Uyar (2009) tarafından geliştirilen `Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği` ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Süreli Yayın Takip Etme Alışkanlığı Anket Formu` kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimleyici istatistik (frekans ve yüzde), Kruksal Wallis H Testi ve Man Whitney U testi analizleri kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerin okuma alışkanlığına ilişkin okuma tutumları sınıf düzeyine, anne baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Kız öğrencilerin okuma tutumlarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Okumaya yönelik tutum puanları incelendiğinde en yüksek düzeyin alt sosyoekonomik çevrede bulunan öğrencilerde görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçları sırasıyla üst ve orta sosyoekonomik çevrede bulunanlara ait puanlar izlemektedir. Gazete ve dergi okuyan öğrencilerin okuma tutum puanlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu gazete ve dergi okumaktadır. Öğrenciler gazeteyi ve dergiyi en çok `bilgi edinmek` amacıyla okumaktadır. Gazete ve dergi okuma oranı en yüksek olan öğrencilerin anneleri ilkokul, babaları ilkokul veya ortaokul mezunudur. Öğrencilerin çoğu gazete okumama nedenini gazete okurken sıkılma, dergi okumama nedenini ise dergi okumayı sevmeme olarak gerekçelendirmişlerdir. This study aims to investigate the relationship between secondary school students' attitudes towards reading and their habits of following periodicals. The survey method has been chosen for the study.The population is composed of secondary school students from the central district of Antakya in Hatay in 2013-2014 school year. As all of the population could not be reached, 1454 students from different socioeconomic backgrounds were selected as the sample.`Reading Attitude Scale` developed by Özbay and Uyar (2009) and `Following Periodical Habits Questionnaire` developed by the researcher were used as data collection tools. Descriptive statistics (frequency and percentage), Kruskal Wallis H test and Man Whitney U test were used for data analysis. The predetermined level of statistical significance is 0.5.The findings show that secondary school students' attitudes toward reading do not show a significant difference with respect to the grade and the education level of the parents. The female students have higher levels of attitudes towards reading than males. When attitude scores for reading are considered, the students with the lower socioeconomic background have the highest levels followed by scores of those with upper and middle socioeconomic backgrounds respectively. Reading attitude scores of the students who read newspapers and magazines are high. The majority of the students read newspapers and magazines. The students read the journal and the magazine particularly for `information`. Mothers of the students with the highest rate of reading newspapers and magazines are primary school graduates while their fathers are primary school or secondary school graduates. Most of the students justified the reason why they do not read newspapers indicating that they are bored while reading newspapers and that they do not like reading them.
Collections