İşletmelerde örgüt kültürü, örgütsel güven ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Hatay ilinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın ana amacı, örgüt kültürü, örgütsel güven ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve örgütsel güvenin, örgütsel güvenin alt boyutlarının örgüt kültürü ile örgütsel bağlılık ve bunların alt boyutları arasındaki ilişkide aracılık rollerinin incelenmesidir. Bu çalışmada ayrıca, örgüt kültürü, örgütsel güven ve örgütsel bağlılık değişkenleri ile alt boyutlarının bazı demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamını, Hatay ilinde faaliyet gösteren ve filtre üretimi yapan özel bir işletme çalışanları oluşmaktadır. Araştırmada, veriler anket yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; korelasyon, regresyon, t-testi ve Anova analizleri kullanılmıştır. Söz konusu değişkenler arasında anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır. Araştırmada; örgüt kültürünün hiyerarşi ve pazar kültürü alt boyutlarının ve örgütsel bağlılığın duygusal ve normatif bağlılıklarının tek bir boyut olarak algılandığı, söz konusu boyutların işletmede baskın olduğunu aynı zamanda işletmede örgütsel güvenin de yüksek olduğunu tespit edilmiştir. Öte yandan araştırma bulgularında; yöneticiye güven ile örgüte güvenin, klan ve adokrasi kültürü ile duygusal zorunluluk ve devam bağlılığı arasındaki ilişkide kısmi aracılık etkisinin olduğu tespit edilmektedir. Son olarak örgütsel bağlılık ve örgütsel bağlılık alt boyutlarının çalışma yılına göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. The main purpose of this study is to determine the relationships between organizational culture, organizational trust and organizational commitment and to investigate organizational trust and sub-dimensions as a mediating variable in the relationship between organizational culture, organizational commitment and subscales of these variables. In this study, it is also aimed to determine whether the variables of organizational culture, organizational trust and organizational commitment and their sub-dimensions are differentiated according to some demographic characteristics. The scope of the study involves employees of a firm that producing filter in Hatay. Correlation, regression, t-test and ANOVA analyses are used to analyze data. The results of research indicate that there are statically significant relationships between the variables and sub-scales. The findings show that employees perceive hierarchical culture and market culture, affective commitment and normative commitment as just single dimension. Further trust to the manager and trust to the organization are partial mediator between `clan and adocracy culture` with `emotional obligation` and `continuance commitment`. On the other hand, it has been determined that `emotional obligation` and `continuance commitment` differ according to the seniority.
Collections