İlkokul sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Batman ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilkokul sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, görev yaptıkları okulun türü, eğitim verdikleri sınıf düzeyi, mezun oldukları eğitim düzeyi ve demokratik sınıf yönetimine yönelik hizmet içi eğitim almış olma değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma tarama(betimleme) modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Batman il merkezinde bulunan ilkokullarda görev yapan 1318 sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise yine Batman il merkezinde bulunan ve rastgele yöntem ile seçilen 25 farklı ilkokulda 229'u kamu okullarında, 44'ü özel okullarda görev yapan toplam 273 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından sınıf öğretmenlerinin kişisel bilgileri ile ilgili verileri toplamak amacıyla hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` ve sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek için Demirtaş(2004) tarafından geliştirilen `Demokratik Sınıf Yönetimi Ölçeği` kullanılmıştır. Toplanan verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22.0 paket programından yararlanılmıştır. Elde edilen verileri betimlemek için ise yüzde (%), frekans (f), bağımsız t-testi ve varyans (ANOVA) analiz teknikleri kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda katılımcıların, cinsiyet değişkeni, medeni durum değişkeni, demokratik sınıf yönetimine yönelik hizmet içi eğitim alma değişkeni, yaş değişkeni, mesleki kıdem değişkeni ve eğitimi düzeyi değişkeni ile demokratik tutum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Araştırmada katılımcıların çalıştıkları okulun statüsü ile demokratik tutum düzeyleri karşılaştırıldığında özel okulda çalışan katılımcıların, resmi okulda çalışan katılımcılara göre demokratik tutum düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Katılımcıların okuttukları sınıf düzeyi ile demokratik tutumları arasındaki ilişki durumu incelendiğinde, okutulan sınıfın düzeyi ile demokratik tutumları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. The purpose of this study is to examine whether the democratic attitudes of elementary school classroom teachers differ according to sex, age, marital status, professional seniority, the type of school they work, the grade level they teach, the level of education and whether or not they have taken any in-service training for democratic classroom management.The study employed the survey (descriptive) design. The universe of the study consisted of 1318 classroom teachers who were working in elementary schools in Batman city center during 2018-2019 academic year. The sample of the study consisted of 273 classroom teachers who were working in 25 different schools in batman city center. 229 of these teachers were working in public elementary schools and 44 were working in private schools.`Personal Information Form` developed prepared by the researcher to collect data about the personal information of classroom teachers and `Democratic Classroom Management Scale` developed by Demirtaş (2004) to examine the democratic attitudes of classroom teachers in terms of various variables were administered in the study. SPSS 22.0 package program was used for statistical analysis of the collected data. Percentage (%), frequency (f), independent t-test and ANOVA analysis techniques were used to describe the data obtained.As a result of this study, it was found that there was no significant difference between the participants' sex variable, marital status variable, in-service training for democratic class management variable, age variable, professional seniority variable and education level variable, and their democratic attitude levels.In the study, when the status of the school and the democratic attitude levels of the participants were compared, it was seen that the participants working in the private school had a higher level of democratic attitude than the participants working in the public school. When the relationship between the participants' grade levels they teach and their democratic attitudes is examined, it is seen that there is a significant difference between the grade level they taught and their democratic attitudes.
Collections