Uluslararası matematik sınavları bağlamında ortaokul matematik öğretmenlerinin görüşleri ve uyguladıkları sınavların incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, 8. Sınıf matematik öğretmenlerinin uluslararası sınavlara (PISA ve TIMSS) ilişkin görüşlerinin ve uluslararası matematik sınavları bağlamında hazırladıkları sınav sorularının düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Adana ilinin Çukurova, Seyhan, Yüreğir ve Sarıçam ilçelerinde görev yapan 68 öğretmenin yanıtladığı açık uçlu soruların da bulunduğu anketlerin ve bu katılımcıların arasından seçilen 20 öğretmenin 1316 sınav sorusunun analizi ile gerçekleştirilmiştir. Anketteki açık uçlu sorular ile öğretmenlerin hazırladıkları sınavların analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Verilerin analizi ve yorumlanmasında ise, sıklık (frekans) ve yüzdelik hesaplamalarından faydalanılmıştır.Veriler incelendiğinde; 8. sınıf matematik öğretmenlerinin sınav sorularını hazırlarken en çok ders kitabı, matematik öğretim programı ve kaynak kitaplardan yararlandıkları görülmüştür. Ayrıca, katılımcıların % 85'inin eğitim programının sınav hazırlama konusunda rehberlik ettiği görüşüne karşın % 14'ü eğitim programının rehberlik etmediği yönünde görüş bildirmişlerdir. Ankete katılan öğretmenlerin % 85'i PISA uygulamasını duyduğunu, % 15'i ise duymadığını ifade etmiştir. Bu katılımcıların, % 63'ü TIMSS uygulamasını daha önceden duyduklarını, % 37'si ise daha önceden duymadıklarını belirtmişlerdir. 8. sınıf matematik öğretmenleri öğrencilerini uluslararası bir sınava hazırlama durumunda; çalışma planı yapacakları, sınavda daha önce çıkan soruları inceleyecekleri, örnek soru çözümleri yapacakları, öğrencilerin okuma-anlama becerilerini geliştirmeye dönük çalışma yapacakları, öğrencileri düşünmeye yönlendirecekleri, sınavla ilgili öğrencilere bilgi vereceklerini ifade etmişlerdir. Türkiye'nin uluslararası sınavlarda istenen düzeyde olamamasını ise daha çok; ezberci eğitim sistemine, öğrencilerin düşünmeye yönlendirilmemelerine, öğretim programının uluslararası sınavlara uygun olmamasına, ders kitaplarının sınava yönelik olmamasına, öğretmen ve öğrencilerin sınavlarla ilgili yeterince bilgi sahibi olmamalarına ve çoktan seçmeli soruların kullanılmasına bağlamışlardır. Öğretmenlerin yaklaşık % 52'si; eğitim sistemi, öğretim programları, ders kitaplarının değiştirilmesi ve düzenlenmesi, LGS'de yeni nesil soruların kullanımına alışılması vb. koşullarla Türkiye'nin uluslararası sınavlarda gelecekte başarılı olacağına ilişkin inançlarının olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenlerin % 34'ü ise daha çok eğitim sistemi ve öğretim programlarından kaynaklı gelecekte Türkiye'nin uluslararası sınavlarda başarılı olacağına ilişkin inançlarının olmadığını ifade etmişlerdir. Ayrıca, öğretmenlerin yaklaşık % 71'i PISA ve TIMSS sınavlarına ilişkin hizmetiçi eğitime ihtiyaçları olduğunu ifade ederlerken % 16'sı hizmetiçi eğitime ihtiyaçları olmadığını belirtmişlerdir.Öğretmenlerden toplanan yazılı sınav sorularından elde edilen veriler sonucunda ise hazırlanan sınavların % 50.7'sinin sadece çoktan seçmeli sorulardan oluşurken % 4.2' sinin ise sadece açık uçlu sorulardan oluştuğu görülmüştür. PISA ve TIMSS çerçeveleri dikkate alındığında bu uygulamalarda açık uçlu soru ve çoktan seçmeli sorulara yer verildiği ifade edilmektedir. Ancak 8. Sınıf matematik öğretmenlerinin daha çok çoktan seçmeli sınavları tercih ettikleri belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, 8. Sınıf matematik öğretmenlerinin hazırladığı toplam 1316 soru hem TIMSS hem de PISA'nın bilişsel düzeylerine göre sınıflandırılmıştır. TIMSS'e göre soruların % 52'sinin bilme, % 28'inin uygulama ve % 21'inin akıl yürütme düzeyinde olduğu görülmüştür. PISA'ya göre incelendiğinde ise % 55'inin yeniden yapma, % 35'inin bağlantı kurma ve % 11'inin derinlemesine düşünme (yansıtma) düzeylerinde olduğu saptanmıştır. PISA ve TIMSS çerçeveleri dikkate alındığında öğretmenlerin hazırladığı sınav sorularının bilişsel düzeyiyle tam olarak uyuşmadığı ve bu uygulamalara göre daha alt düzeyde kaldıkları söylenebilir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda matematik öğretmenlerinin uluslararası sınavlara ilişkin temel bilgiler yanında üst düzey düşünme becerilerine dönük açık uçlu sorular yazma konusunda da eğitim almaları gerektiği ortaya çıkmıştır. This study aims at exploring the opinions of 8th-grade mathematics teachers about international exams (PISA and TIMSS) and determining the level of exam questions they prepared in the context of international mathematics exams. Mix-method research was utilized in the study. The research was conducted in the 2018-2019 academic year through the analysis of the questionnaires with open-ended questions implemented to 68 teachers who have been working in the Çukurova, Seyhan, Yüreğir and Sarıçam districts of Adana, as well as through the analysis of 1316 exam questions from 20 teachers selected from participants. The descriptive analysis was utilized in analyzing the open-ended questions at the questionnaires and the exams of teachers.The findings indicated that 8th grade mathematics teachers mostly benefited from textbooks, mathematics curriculum and source books in preparing their exam questions. In addition, 85% of the participants stated that the training program was guided in exam preparation, whereas 14% of the participants stated that the training program did not. 85% of the teachers who participated in the questionnaire stated that they had knowledge about PISA exams and 15% did not. 63% of the participants stated that they had knowledge about TIMSS before and 37% of them had not knowledge about TIMSS before. The findings of teacher opinions showed that 8th-grade mathematic teachers would make a study plan, examine the questions in the past exams, make sample question solutions, make studies to improve the reading-comprehension skills of the students, encourage the students to think and give information to the students about the exam. The math teachers stated that the possible reasons for failure of the students in Turkey at the desired level in international exams are; the rote-learning based education system, not encouraging students to think, inappropriate curriculum to international exams, unsuitable textbooks for the exams, insufficient knowledge of teachers and students to exams, and the use of multiple-choice questions. Approximately 52% of teachers stated the necessity of reshaping and editing the current education system, teaching curriculum, and textbooks and they believed that Turkey would achieve success in international exams in the future by utilizing next-generation questions in High School Admission Exam. On the other hand, 34% of the teachers stated that they did not believe that Turkey would not be successful in international exams more likely by reason of the current education system and curricula. In addition, approximately 71% of teachers stated the necessity of in-service training for PISA and TIMSS examinations while 16% stated that they do not need in-service training.The result from the exam questions explored that 50.7% of the exams consisted of multiple choice questions while 4.2% of the open-ended questions. PISA and TIMMS also included open-ended questions and multiple-choice questions; however, 8th grade math teachers mostly preferred multiple-choice questions. In addition, 1316 exam questions prepared by the teachers were classified in regard to the cognitive domains of both TIMSS and PISA in this study. The findings indicated that 47% of questions at the level of knowing, 45% at the level of applying and 8% at the level of reasoning in regard to the TIMSS's domains. When the findings were analyzed in regard to the cognitive domains of PISA, it was explored that 55% were in reproduction, 35% in connection and 11% in reflection levels. Regarding the PISA and TIMSS frameworks, the exam questions can be indicated to not fully match the cognitive level and they are at a lower level than. In line with the findings, this study highlights that mathematic teachers are in need of training in writing open-ended questions in regard to high-level thinking skills along with basic information about international exams.
Collections