Sözel, yazılı ve görsel eğitim araçlarının hasta kontrollü analjezi cihazı kullanımına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde sağlık alanındaki gelişmelere paralel olarak cerrahi işlemler de artmaktadır. Fakat ağrı postoperatif periyotta hastaların en çok yakındığı semptomlardan birisi olmaya devam etmektedir. Postoperatif ağrı tedavisinde pek çok analjezik ajan ve yöntem olmasına rağmen, hala bu semptomla etkili bir biçimde başa çıkılamadığı görülmektedir.Ağrı ile mücadele etmede önemli yöntemlerden birisi de hasta kontrollü analjezidir. Hasta kontrollü analjezi cihazları (HKA) hastanın kendi kendine analjezik ilaç yapabilmesine olanak sağlar. Fakat kullanıcının cihazı verimli kullanabilmesi için önceden bilgilendirilmiş olması gerekmektedir.Biz de bu çalışmamızda sözel, yazılı ve görsel eğitim araçlarının hastalarda HKA kullanımına olan etkisini araştırdık. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tıp Fakültesi etik kurul onayı alındıktan sonra, 20-65 yaş arası histerektomi operasyonu planlanan Amerikan Anesteziyolojistler Birliği (ASA) sınıflandırmasına göre ASA I-III olarak değerlendirilen 96 hasta çalışmaya dahil edildi. Hastalar postoperatif 15. dakika, 2., 4., 6., 12., 18., 24. saatlerde değerlendirilerek statik ve dinamik ağrıları, bulantı kusmalarının olup olmadığı, bu sürelerde hastaların cihazın düğmesine kaç defa bastıkları ve ne kadar ilaç aldıkları, ek analjezik ve antiemetik gereksinimleri olup olmadığı kayıt altına alındı. Dinamik ve statik ağrı değerlendirilirken Numerik Değerlendirme Skalası(NRS) kullanıldı.Çalışmamızda; gruplar arasında 15. dakika, 2., 4., 6., 12., 18., 24. saatlerde statik ve dinamik NRS skorlarında, HKA düğmesine basma sayılarında, HKA ile verilen ilaç dozlarında anlamlı fark saptanmadı (p>0,05). Sonuç olarak; çalışmamızda histerektomi operasyonu geçiren hastalarda, HKA cihazı kullanımında sözel, yazılı ve görsel eğitim yöntemlerinin birbirlerine herhangi üstünlüğü olmadığı kanaatine varıldı. Surgical operations are increasing in paralel with technological developments in healthcare field nowadays. But pain stil remains one of the most important symptom that patients complain at postoperative period. Although many methods and analgesic medications are used for pain management, there is a little progress in pain management. One of the most beneficial method for pain management is patient controlled analgesia. Patient controlled analgesia devices allow drug administration to patients by themselves. But patient information is needed to use thisdevices properly.In this research we aimed to find the impact of verbal, written and visual educational tools on patient controlled analgesia usage. After the approval for ethics committee, 96 patients who planned for hysterectomy operation between the ages 20-65 and have an American Society of Anaesthesiology (ASA) score I-III enrolled this study. Patient visits were made at 15th minute, 2., 4., 6., 12., 18. and 24. hours after operation. Patients static and dynamic pain scores, nausea and vomiting presence, patient controlled analgesia buton usage and patient controlled analgesia drug administration, additional analgesic and antiemetic drug dosages whether they needed are recorded. Numerical Rating Score (NRS) is utilized for the assessment of static and dynamic pain.No differences were observed in the static and dynamic pain scores, patient controlled analgesia buton usage or patient controlled drug administration in verbal, written and visual education groups at 15th minute, 2., 4., 6., 12., 18. and 24. Hours after operation (p>0.05). As a result, in this study conducted on patients who underwent hysterectomy operation, we did not observe any superiority of verbal, written and visual education methods to each other for patient controlled analgesia usage.
Collections