Show simple item record

dc.contributor.advisorDemiroğlu, Aysel
dc.contributor.authorKandemir, Hülya
dc.date.accessioned2020-12-10T11:01:17Z
dc.date.available2020-12-10T11:01:17Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/254491
dc.description.abstractBu araştırma, beşinci sınıf öğrencilerinin çalışma alışkanlık ve tutumları ile üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumları arasındaki ilişkiyi araştırma amacıyla gerçekleştirilmiştir.İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırmanın örneklem grubunda 313 beşinci sınıf öğrencisi yer almıştır. Öğrencilerin, çalışma alışkanlık ve tutumları Brown ve Holtzman tarafından geliştirilen `Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumları Ölçeği (SSHA-Survey of Study Habits and Attitudes, Form C)`; üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalıkları, Gelen'in 2003 yılında geliştirdiği `Üstbilişsel Okuduğunu Anlama Farkındalığı Ölçeği`; Türkçe dersine ilişkin okuduğunu anlama düzeyi, Demirel tarafından 1995 yılında hazırlanan `Balon` metni, okuma tutumları ise McKenna ve Kear tarafından 1990 yılında geliştirilen `Okuma Tutum Ölçeği` ile ölçülmüştür. Ayrıca öğrencilerin başarı durumunun tespiti için 5. sınıf I. Dönem karne notları alınmıştır. Veriler SPSS 16.0 istatistik programında kodlanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çalışma oryantasyonu puanlarının ortalamanın üzerinde ve çalışma tutumlarının çalışma alışkanlıklarından yüksek olduğu, öğrencilerin çalışma alışkanlıkları ve tutumları alt boyutları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkiler vardır. Çalışma alışkanlıkları ve tutumları kız öğrencilerin erkek öğrencilerden, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin okul öncesi eğitim almayanlardan, kitap okumayı seven öğrencilerin sevmediğini ifade eden öğrencilerden anlamlı şekilde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çalışma alışkanlıkları ve tutumları anne ve baba eğitim düzeyinin artışı ile birlikte artmaktadır. Üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumu puanları, kız öğrencilerin erkeklere, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin almayanlara, kitap okumayı sevdiğini söyleyen öğrencilerin sevmeyenlere göre daha yüksektir. Öğrencilerin Türkçe dersi başarıları ile çalışma oryantasyonları; üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumu ile çalışma alışkanlıkları; üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumu ile çalışma oryantasyonu; üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ve okuma tutumu ile çalışma tutumları arasında pozitif, orta düzeyde ve anlamlı ilişki varken okuduğunu anlama ile ilişkisi pozitif, düşük düzeyde ve anlamlıdır.
dc.description.abstractThe aim of the study is to analyze the correlation between studying habits and attitudes of fifth-grade students and their metacognitive awareness of reading comprehension, and the correlation between their reading comprehension and reading attitude. 313 fifth-grade students consisted the sample group of the study using relational screening model. Studying habits and attitudes of the students were calculated by `SSHA-Survey of Studying Habits and Attitudes, Form C`, developed by Brown and Holtzman; their metacognitive awareness of reading comprehension by `Survey of Metacognitive Awareness of Reading Comprehension`; their level of reading comprehension in regards to Turkish class measured bythe 'balloon text' written by Demirel in 1995 and made suitable for the sample group by Saraç. Lastly, their reading attitudes weremeasured by `Survey of Reading Attitudes`, developed by McKenna and Kear in 1990. Moreover, students' level of success has been identified by their grades from school reports of the first term of fifth grade. The data obtained were coded in SPSS 16.0 statistics program. As the result of the study, it was found that the study orientation points of the students were higher than the average and that their study attitudes were higher than their studying habits. There was a mid-scale, positive and significant correlation between the sub-dimensions of their studying attitudes and habits. Studying attitudes and habits were found to be significantly higher in girls than boys; in students who had pre-school educationthan those who did not and lastly in those who like dreading than those who did not. Their studying habits and attitudes showed an increase depending on the increase in their parents' level of education. Points related to metacognitive awareness of reading comprehension, reading comprehension and attitudes was found to be higher in girls than boys; in students who had pre-school education than those who did not, and lastly in students who like reading than those who do not. The levels of correlation between students' success in Turkish and their study orientation; between their metacognitive awareness of reading comprehension, reading comprehension and studying habits with their studying orientation; between their metacognitive awareness of reading comprehension, reading comprehension and reading attitude with study orientation, and between their metacognitive awareness of reading comprehension and reading attitude with their study attitudes was found to be positive, mid-scale and significant. However, the level of correlation between their metacognitive awareness of reading comprehension and reading comprehension was found to be positive, low-scale and significant.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBeşinci sınıf öğrencilerinin çalışma alışkanlık ve tutumları ile üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between the reading habits and attitudes and metacognitive comprehension awareness, reading comprehension and reading attitudes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-22
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10262414
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid581084
dc.description.pages211
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess