Okuma güçlüğü yaşayan ilkokul 4.sınıf öğrencisinin öğrenme stiline uygun zenginleştirilmiş öğretim yöntemleriyle okuma güçlüğünün giderilmesi
dc.contributor.advisor | Özdemir, Olcay | |
dc.contributor.author | Gül, Metin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:01:04Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:01:04Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/254411 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, okuma güçlüğü yaşayan bir ilkokul 4.sınıf öğrencisinin sesli okuma hatalarını belirleyip düzeltmede ve okuduğunu anlama yeteneğini arttırmada öğrenme stillerinin etkisini incelemektir.Araştırma, Zonguldak ili Kdz.Ereğli İlçesinde Üveyikli İlkokulunda araştırmanın amacına uygun olarak seçilen 1 öğrenci ile çalışmalar yapılmıştır. Seçilen bu öğrencinin zihinsel, işitsel ve görsel yönden yetersizliği olmamasına rağmen sesli okuma esnasında çok fazla zorlanmakta ve hata yapmakta olup, okuduğunu anlama başarısı düşük olan, okuma güçlüğü yaşayan bir öğrencidir.Verilerin toplanması sürecinde, Marmara Öğrenme Stilleri Ölçeği kullanılarak öğrencinin baskın öğrenme tercihi belirlenmiştir. Akyol (2014) tarafından Haris ve Sipay (1990), Ekwall ve Shanker (1988) ve May (1986)'dan Türkçe'ye uyarlanan `Yanlış Analiz Envanteri`nden, ses kayıtlarından ve Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylanmış İlkokul 1, 2, 3 ve 4. sınıf düzeyinde Türkçe ders kitaplarından yararlanılmıştır. Araştırma 4. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan bir öğrenci ile yürütüldüğünden eylem araştırması ile yapılandırılmıştır. Örneklem içerisinden seçilen öğrenciyle 49 saat olmak on iki haftada toplam 49 saat çalışma yapılmıştır. Araştırmada okutulan metinler Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylanmış İlkokul 1,2,3 ve 4.sınıf düzeyinde Türkçe ders kitapları kullanılmıştır. Bu çalışmada okuma güçlüğünü gidermek için seçilen öğrencinin öğrenme stilleri belirlenerek güçlü yönleri üzerinde çalışmalar yapılmıştır.Öğrenme stilini belirlemek için Marmara Öğrenme Stilleri Ölçeği uygulanmıştır. G.A.'nın öğrenme stili tercihi ''dokunsal öğrenme''stili olduğu belirlenmiştir. Kelime kutusu stratejisi, kum havuzu ve dikte yöntemiyle öğrencinin dokunsal öğrenme stiline uyum sağlayan etkinlikler olarak hazırlanmıştır. Bu çalışmalara ek olarak, araştırmacı tarafından öğrencinin okuma düzeyine uygun vurgu ve hızda ses kayıtları oluşturulmuştur. Her bir uygulamada G.A. metinleri okumaya başlamadan önce dijital ortama kaydedilen bu ses kayıtlarını kulaklık vasıtasıyla dinletilmiştir.Dinlerken metni de takip etmesi sağlanmıştır. Metni dinledikten sonra sesli okuma yapması istenmiştir. Kelime kutusu stratejisi, kum havuzu ve dikte yöntemiyle öğrencide fonolojik farkındalık, kelime tekrar tekniği ile de kelime tanıma becerisi geliştirilmiştir. Hikaye haritası yöntemi kullanılarak okuduğunu anlama becerisi geliştirilmiştir.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; dokunsal öğrenme stiline sahip öğrenci G.A.'nın çalışma sonunda yapılan son okumasında, kelime tanıma düzeyi endişe düzeyinden serbest okuma düzeyine yükselmiştir. Sesli okuma hatası 58 kelimeden 11 kelimeye düşmüştür. 1 dakikadaki sesli okuma hızı 20 kelimeden 38 kelimeye çıkmıştır. Okuduğunu anlama düzeyi endişe düzeyinden serbest okuma düzeyine yükselmiştir.Araştırma sonuçlara göre; okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin okuma güçlüğünün giderilmesinde öğrenme stillerinin belirlenmesi ve hikaye haritası kullanımının öğrencinin okuma ve okuduğunu anlamada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to investigate the effect of learning styles on diagnosing and remediating 4th grade student's reading aloud mistakes and increasing his raeding comprehension ability. The research has been carried out with 1 student chosen in accordance with the purpose of the research in Üveyikli Primary School in Kdz.Ereğli District of Zonguldak. The selected student does not have a lack of mental, auditory and visual disabilities, nevertheless he has a reading disability,he makes mistakes while reading aloud and ha a poor reading compreension.In the process of data collection, the dominant learning preference of the student was determined by using the Marmara Learning Styles Scale. Akyol (2014) Haris and Sipay (1990), Ekwall and Shanker (1988) and May (1986) adapted to Turkish from the Error Analysis Inventory, voice recordings and Primary Education 1, 2, 3 and approved by the Board of Education and Training. Turkish textbooks were used at the 4th grade level.The study was conducted with a fourth grade student, therefore the study was structured with action research. A total of 49 hours of study was conducted with the student selected from the sample, 49 hours of which was twelve weeks. Turkish textbooks 1st, 2nd, 3rd, 4th grades approved by the Board of Education and Training were used in the study. In this study, the learning style of the selected student was determined in order remediating reading difficulties. In order to determine the learning style, Marmara Learning Styles Scale was applied. G.A.'s learning style preference was found to be tactile learning style. Word box strategy, sandbox and dictation method are prepared as activities that fit to the tactile learning style of the student. In addition to these studies, voice recordings were created by the researcher at the frustration level and fitted prosody. In each application G.A. the audio recordings recorded in the digital media were played through the headphones before reading the texts. She was also allowed to follow the text while listening. After listening to the text, she was asked to read aloud. Phonological awareness, word recognition techniques and word recognition skills have been developed by using word box strategy, sandbox and dictation method. Reading comprehension skills were developed by using story map method.According to the results obtained from the research; G.A in the last reading of G.A., the level of word recognition increased from frustation level to independent level. The error of reading aloud decreased from 58 words to 11 words. The reading speed in 1 minute increased from 20 words to 38 words. The level of reading comprehension increased from frustration level to independent level.According to the results of the research; It has been concluded that the determination of learning styles and the use of story maps are effective on remediating reading disabilities and improving reading comprehension. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okuma güçlüğü yaşayan ilkokul 4.sınıf öğrencisinin öğrenme stiline uygun zenginleştirilmiş öğretim yöntemleriyle okuma güçlüğünün giderilmesi | |
dc.title.alternative | Remediation of reading disabilities by enriched methods fitted to 4th grade students learning style | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-28 | |
dc.contributor.department | Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10293921 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 584599 | |
dc.description.pages | 178 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |