Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumları ve küresel vatandaşlık görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Öntaş, Turğay | |
dc.contributor.author | Özkan, Serdar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:00:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:00:21Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/254204 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları ve küresel vatandaşlık görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Dünyanın değişim süreci 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra başlayarak çok hızlı bir şekilde devam etmektedir. Küreselleşme adı verilen bu süreç teknolojiyi geliştiren bilimsel yenilikler, politik, kültürel ve mali alanlarda kendisini göstermektedir. Bu gelişmelerle birlikte oluşturulmak istenen küresel vatandaş profili öncelikle eğitimle oluşturulmaya çalışılmaktadır. Gelişmiş ülkelerin eğitim sistemlerine yaklaşık yüz yıldır dünya araştırmaları, uluslararası eğitim, küresel vatandaşlık eğitimi ve küresel eğitim gibi isimlerle küresel bir perspektif entegre ettikleri görülmektedir. Bu araştırmanın evrenini, Alaplı ve Kdz. Ereğli ilçelerinin merkez ve köylerindeki Zonguldak İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı, 2016–2017 eğitim-öğretim döneminde resmi ilkokullarda görevli olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu nedenle nicel bölümün gerçekleştirilmesi için Zonguldak ilinin Alaplı ve Kdz. Ereğli ilçe merkezi ve köylerinde görev yapan amaçlı örnekleme yöntemlerinden rastgele örnekleme ile seçilmiş 302 sınıf öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modeli kullanılan bu araştırma iki farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Öztürk ve Ünal (1998:1-9) tarafından geliştirilen 11 maddelik `Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği` ve Çolak (2015:253) tarafından geliştirilen 32 maddelik `Küresel Vatandaşlık Hakkında Öğretmen Görüşleri Anketi` ile veriler elde edilmiştir. Bu araştırma çerçevesinde yapılmış olan t-testinin sonuçları, sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Bu bağlamda, erkek katılımcıların kadın katılımcılardan daha yüksek ortalamalara sahip oldukları gözlenmiştir. Diğer bir yandan, sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlığa yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür.Anahtar kelimeler: Sınıf Öğretmeni, Sosyal Bilgiler, Küresel Vatandaşlık, Tutum | |
dc.description.abstract | In this study, examining the relationship between the attitudes of the classroom teachers' towards the course of social studies and their opinions about the global citizenship. The process of change in the world began after the second half of the 20th century and continues very rapidly. This process, called globalization, manifests itself in scientific innovations, political, cultural and financial fields that develop technology. With these developments, the global citizen profile, which is intended to be formed, is tried to be formed primarily through education. It is seen that developed countries have integrated a global perspective into their education systems with terms such as 'world studies', 'international education', 'global citizenship education' and 'global education'. The population of this study consists of classroom teachers who work in official primary schools in the central and villages of Alaplı and Kdz. Ereğli districts in the 2016-2017 academic year under the Zonguldak Provincial Directorate of National Education. For this reason, 302 classroom teachers who work in Alaplı and Kdz. Ereğli district centers and villages of Zonguldak province and selected by random sampling which is one of the purposeful sampling methods constitute the sample of the study. In this study, which used a `relational screening model`, two different measurement tools were used. Data were obtained with the `Attitude towards Social Studies Course Scale` (11 items) developed by Öztürk and Ünal (1998); and the `Survey of Teachers' Opinions on Global Citizenship` (32 items) developed by Çolak (2015). According to the results of the t-test conducted within the framework of this research, `attitudes of classroom teachers towards social studies course` shows a significant difference in terms of gender variable. In this context, it was observed that male participants had higher averages than female participants. On the other hand, it was observed that the attitudes of classroom teachers' towards global the citizenship did not differ significantly in terms of gender variable.Keywords: Classroom Teachers, Social Studies, Global Citizenship, Attitude | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumları ve küresel vatandaşlık görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the relationship between classroom teachers' attitudes towards social studies course and opinions about global citizenship | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-18 | |
dc.contributor.department | Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teacher attitude | |
dc.identifier.yokid | 10331439 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624471 | |
dc.description.pages | 73 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |