Show simple item record

dc.contributor.advisorKurçer, Mehmet Ali
dc.contributor.authorBilmez, Hülya
dc.date.accessioned2020-12-10T10:58:44Z
dc.date.available2020-12-10T10:58:44Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-06-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253886
dc.description.abstractSağlık alanında öğrenim gören lise öğrencilerinde, sağlıklı yaşamı teşvik edici film, belgesel ve videolar kullanmanın sağlıklı yaşam biçimi davranışları üzerine etkisini belirlemektir. Bu çalışma deneysel tipte olup 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Taşköprü Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören 10.-11.-12. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Müdahale grubu 100, kontrol grubu ise 94 öğrencidir. Müdahale grubuna videolardan önce sosyo-demografik veri formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II ön test uygulanıp, 3 ay sonra ise son test uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise aynı anketler ön test olarak uygulanıp, hiçbir video izletilmeden, 3 ay sonra son test uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 11.5 programı ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması 17'dir. 121'i kız, 73 erkektir. 11. sınıf müdahale grubunda kontrol grubuna göre ön test ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı fark vardır (p=0.003). 10. ve 12.sınıf müdahale grubu ile aynı sınıf kontrol grubu arasında ön test ve son test sonra puan ortalamaları arasında anlamlı fark yoktur (p>0.05). İki cinsiyette de ölçeğin Beslenme ve Sağlık Sorumluluğu Alt Ölçeklerinde müdahale grubunun kontrol grubuna göre puan ortalamaları arasında anlamlı fark vardır (p=0.001). Ölçeğin diğer alt ölçeklerinde ise müdahale grubu kız ve erkeklerde kontrol grubuna göre ön test ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı fark yoktur (p>0.05). Müdahale grubu, kontrol grubuna göre ölçeğin Kişiler arası ilişki Alt Ölçeğinden anlamlı düzeyde yüksek puan almıştır (p=0.001). Müdahale ve kontrol grubunda ölçeğimizin diğer Alt Ölçeklerinden aldıkları puan ortalamaları arasında anlamlı fark yoktur (p>0.05). Videoların 11. sınıflarda daha etkili olduğu görülmüştür. Sağlıklı beslenme alışkanlığının geliştirilmesinde ve sağlık sorumluluğu kazandırılmasında izletilen eğitici videoların yararlı olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Sağlığı geliştirme, Sağlıklı yaşam biçimi davranışları, Eğitici video ve filmler, Lise öğrencileri, Adölesan
dc.description.abstractTo determine the effect of using healthy life-promoting films, documentaries and videos on high-school students' behaviors. This study is of experimental type and it is studied in Taşköprü Vocational and Technical Anatolian High School with 10th, 11th and 12th grade students. The intervention group consisted of 100 students and the control group consisted of 94 students. Socio-demographic data form and Healthy Lifestyle Behavior Scale-II pre-test were applied to the intervention group before the videos, and post-test was applied 3 months later. In the control group, the same questionnaires were applied as a pre-test and after 3 months, post-test was applied without any videos being watched. The data obtained were analyzed with SPSS 11.5 program. The mean age of the students was 17 years. 121 girls and 73 boys. In the 11th grade intervention group, there was a significant difference between the pretest and posttest mean scores compared to the control group (p = 0.003). There was no significant difference between the pretest and posttest mean scores between the 10th and 12th grade intervention groups and the same grade control group (p> 0.05). In both genders, there was a significant difference between the mean scores of the scale in the Nutrition and Health Responsibility Subscales of the intervention group compared to the control group (p = 0.001). In the other subscales of the scale, there was no significant difference between the pretest and posttest mean scores of the intervention group girls and boys compared to the control group (p> 0.05). The intervention group scored significantly higher than the Interpersonal Relationship Sub-Scale of the scale compared to the control group (p = 0.001). There was no significant difference between the mean scores obtained from the other subscales of our scale in the intervention and control groups (p> 0.05). Videos were found to be more effective in the 11th grade. It was found that the instructional videos watched in developing healthy eating habits and gaining health responsibility were useful. In addition, the instructional videos watched make different contributions such as increasing interpersonal relationships.Keywords: Health promotion, Healthy lifestyle behaviors, Educational videos and films, High school students, Adolescenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalk Sağlığıtr_TR
dc.subjectPublic Healthen_US
dc.titleLise öğrencilerinde teşvik edici film ve videoların sağlıklı yaşam düzeyine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of promoting film and videos on healthy living level in high school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-24
dc.contributor.departmentHalk Sağlığı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmHealth
dc.subject.ytmHealth promotion
dc.subject.ytmLife style
dc.subject.ytmBehavior
dc.subject.ytmVideo
dc.subject.ytmFilm
dc.subject.ytmAdolescents
dc.identifier.yokid10246325
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid577246
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess