Vibration exposure of front seat car passengers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZ ÖN YOLCU KOLTUĞUNDAKİ YOLCULARDA TİTREŞİME MARUZ KALIM Erol,Tuğra Yüksek lisans, MühendislikBilimleri Bölümü Tez Yöneticisi: Doç Dr. Hakan I.Tarman Aralık 2004, 49 sayfa Taşıtlarla seyahat çerçevesinde sürücülerin titreşime maruz kalımı süregelen bir araştırma konusudur. Fakat arabalar düşünüldüğünde sadece sürücüler değil aynı zamanda ön koltuktaki yolcularda oldukça yoğun bir şekilde titreşime maruz kalmaktadır. Bu olguyu irdelemek üzere üç aşamalı bir çalışma yapılmıştır. İlk aşamada model ile analizler yapılmıştır. Bu aşamadaki bulgular bel bölgesindeki sönümlemenin arttırılması halinde bu bölgeye titreşim iletisinin azaltılabileceğini göstermektedir. İkinci aşama laboratuar çalışmalarıdır. Modeldeki bulgulardan yola çıkılarak, vizkozite katsayıları farklı olan akışkanlar kullanılarak, bel bölgesine yerleştirilecek yastıklar imal edilip, denenmiştir. Bu deneylerde ikinci değişken parametre olarak koltuk arkasının açısı seçilmiştir. Burada kullanılan hazır `jöle` dolu olan yastıkların düşük frekanstaki titreşimlerde etkin olduğu görülmüştür. Koltuk açısının ise yastıkların davranışlarım değiştirdiği saptanmıştır. Üçüncü aşamada, laboratuarda gerçekleştirilen çalışmaların sahada yapılan ölçümler ile konfirme edilmesi yürütülmüştür. Koltuk açısının önce arkaya olan titreşimlerde önemli bir etkisi olduğu gözlenmiştir. Saha ölçümlerinde yastıkların belli frekanslarda etkin oldukları ve etkilerin yastığın içeriğine ve tasarıma göre değiştiği saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Titreşim, titreşim iletimi, oturan insan vücudu, biodinamik model, bel yastıkları. ABSTRACT VIBRATION EXPOSURE OF FRONT SEAT CAR PASSENGERS Erol, Tuğra M.Sc. Department of Engineering Sciences SupervisonAssoc.Prof Hakan I. Tarman December 2004, 49 pages Vibration in the vehicle environment has long been investigated considering the driver's exposure. However not only drivers but also the front seat car passengers are exposed to considerable amount of vibration. In order to investigate the phenomenon, this research consisted of three stages. In the first stage of the study, model analysis has been carried out. Based on the results it has been suggested that increased damping in the lumbar area in contact with the backrest can decrease the vibration transmission. The second stage comprised of the laboratory studies. Based on the results attained from the model, waist belts filled with different fluids having different coefficients of viscosity were prepared and tested. The inclination of the backrest angle was chosen as the second parameter. The cushions having ready-made gel mediums were seen to be effective in reducing low frequency vibrations where the angle of inclination affected the response of the cushions. In the third part of the thesis, field measurements were carried out in order to confirm the results attained in the laboratory. It was observed that the inclination of backrest angle played a major role in the exposure of the passenger in fore and aft direction. The cushions proved to be effective at certain frequencies in the field, differing due to the design and the medium. Keywords: Vibration, vibration transmission, biodynamic model, seated human body, waist cushion.
Collections