Ameliyat öncesi hastaya verilecek olan sözlü ve görsel eğitimlerin hastaların kaygı düzeyleri ve memnuniyetleri üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Karahan, Elif | |
dc.contributor.author | Yildirim, Sanem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T10:58:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T10:58:11Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-05-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253726 | |
dc.description.abstract | Araştırma, ameliyat planlanan hastalarda ameliyat öncesi sözlü ve video ile yapılan bilgilendirmenin hastaların kaygı düzeylerine ve hasta memnuniyeti üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yarı deneysel nitelikte olan bu araştırma hastanenin genel cerrahi kliniğinde elektif meme, troid, paratroid ameliyatı planlanan 88 hasta ile yapılmıştır. Veriler; `Hasta Tanılama Formu`, `Durumluluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği`, Newcastle Hemşirelik Bakım Memnuniyet Ölçeği` ile araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmada, eğitim öncesi durumluk kaygı puan ortalaması 48.51±11.90, eğitim sonrası ise 44.38±12.35, deney ve kontrol gruplarına göre eğitim öncesi sürekli kaygı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı (p>0.05), eğitim sonrası hemşirelik bakımı memnuniyet puan ortalaması 68.24±14.81, video yöntemi ile bilgilendirme yapılan deney grubu hastalarının bilgilendirme öncesine göre bilgilendirme sonrası durumluk kaygı puanlarında ki azalma istatistiksel olarak anlamlı (p<0.01), deney grubu hastalarının durumluk kaygı puanlarındaki değişimler ile hemşirelik bakımı memnuniyet puanları arasında zıt yönlü (kaygıdaki değişim azaldıkça memnuniyet artan) istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0.05).Sonuç olarak ameliyat öncesi video ile yapılan bilgilendirmenin hastaların kaygı düzeylerinin azaltılmasında etkili olduğu tespit edilmiş olup, hasta eğitiminde kullanılan standart eğitim yöntemlerinin geliştirilerek multimedia destekli görsel işitsel eğitim materyallerinin kullanılması ve eğitim içeriklerine ameliyathane süreci ve ortamı konularına yer verilmesi önerilebilir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine the effect of giving preoperative verbal and visual education on patient's anxiety levels and their satisfaction. This cross-sectional, descriptive and analytical study was performed in general surgery clinic with 88 patients scheduled for elective breast, thyroid, parathyroid surgeries. The data of the patients were collected according to ` The Patient Identification Form`, `State and Trait Anxiety Scale`, `Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale`.In this study, the pre-education state anxiety average score was 48.51±11.90, the mean post-training anxiety score was 44.38±12.35 and the mean of trait anxiety scores was 40.58 ± 9.38. There was no statistically significant difference between trait anxiety scores according to the groups (p>0.05). The average score of satisfaction in nursing care was 68.24 ± 14.81. The decrease in the state anxiety scores of the experimental group who were educated visually was found to be statistically significant (p <0.05). An inverse relationship was found between the state anxiety scores of the patients in the experimental group and the satisfaction scores of nursing care (r: -0.348; p <0.05).As a result, it was found that preoperative visual trainings were effective for reducing anxiety levels of the patients. Standard education methods should be supported with audiovisual training materials.It may be suggested that the training contents include operating room process and environment. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Ameliyat öncesi hastaya verilecek olan sözlü ve görsel eğitimlerin hastaların kaygı düzeyleri ve memnuniyetleri üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of oral and visual education on preoperative patient anxiety levels and satisfaction. | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-15 | |
dc.contributor.department | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | null | |
dc.subject.ytm | State anxiety | |
dc.identifier.yokid | 10329768 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 621391 | |
dc.description.pages | 112 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |