Effect of conceptual change texts accompanied with analogies on understanding of chemical bonding concepts
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz benzeştirmelerine verilen kavramsal değişim metinlerine dayalı öğretimin kimyasal bağlarla ilgili kavramları anlamaya etkisi PABUÇCU, Aybüke Yüksek Lisans, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Ömer GEBAN Temmuz 2004, 146 sayfa Bu çalışmanın amacı kavramsal değişim metinleri ve analojilerin 9. sınıf öğrencilerinin kimyasal bağlarla ilgili kavramları anlamalarına etkisini geleneksel yöntem ile karşılaştırarak incelemektir. Ayrıca, öğretim yönteminin ve cinsiyet farkının öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarına etkisi ile cinsiyet farkının başarıya etkisi de araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini TED Ankara Lisesinin iki ayrı sınıfındaki 41 lise birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur ve çalışma 2003-2004 bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Sınıflar kontrol grubu ve deney grubu olarak rasgele seçilmiştir. Kontrol grubunda geleneksel yöntem kullanılırken deney grubunda kavramsal değişim metinleri ve analojiler kullanılmıştır. Öğrencilerin kimyasal bağlarla ilgili kavramları anlama seviyelerini ölçmek için Kimyasal Bağlar Kavram Testi her iki vııruba ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarını belirlemek için Kimya Dersi Tutum Ölçeği ve bilimsel işlem becerilerini belirlemek için Bilimsel İşlem Beceri Testi her iki gruba da uygulanmıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerle mülakat yapılmıştır. Araştırmanın hipotezleri ortak değişkenli varyans analizi (ANCOVA) ve iki yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak test edilmiştir. Sonuçlar kavramsal değişim metinleri ve analojiler kullanılarak uygulanan öğretim yönteminin kimyasal bağlarla ilgili kavramların anlaşılmasında geleneksel kimya öğretim yöntemine göre daha etkili olduğunu göstermiştir. Her iki öğretim yönteminin öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarını istatistiksel açıdan benzer derecede geliştirdiği gözlenmiştir. Bilimsel işlem becerisinin de öğrencilerin kimyasal bağlarla ilgili kavramları anlamalarına istatistiksel olarak anlamlı katkısı olduğu saptanmıştır. Cinsiyet farkının kimyasal bağlar konusunu anlama ve kimya dersine yönelik tutuma bir etkisinin olmadığı ortaya çıkmıştır. vıııANAHTAR SÖZCÜKLER: Kavram Yanılgısı, Kavramsal Değişim Metni, Analoji, Geleneksel Yöntem, Kimyasal Bağlar, Kimya Dersi Tutum Ölçeği, Bilimsel İşlem Becerisi IX ABSTRACT EFFECT OF CONCEPTUAL CHANGE TEXTS ACCOMPANIED WITH ANALOGIES ON UNDERSTANDING OF CHEMICAL BONDING CONCEPTS PABUÇCU, Aybüke M.S., Department of Secondary School Science and Mathematics Education Supervisor: Prof. Dr. Ömer Geban July 2004, 146 pages The major purpose of this study was to explore the effects of conceptual change texts oriented instruction accompanied with analogies over traditionally designed chemistry instruction for 9* grade students' understanding of chemical bonding concepts. Also, the effect of instruction on students' attitude toward chemistry as a school subject and the effect of gender difference on understanding of chemical bonding concepts and attitudes toward chemistry were investigated. The subjects of this study consisted of 41 ninth grade students from two classes of a chemistry course in TED Ankara High School. This study was conducted during the 2003-2004-spring semester. The classes were randomly assigned as control and experimental groups. Students in the control group were instructed by traditionally designed chemistry instruction whereas students in the experimental group were instructed by the conceptual change texts oriented instruction accompanied with analogies. Chemical Bonding Concepts Test was administered to both groups as a IVpre-test and post-test in order to assess their understanding of concepts related to chemical bonding. Students were also given Attitude Scale toward chemistry as a school subject at the beginning and end of the study to determine their attitudes and Science Process Skill Test at the beginning of the study to measure their science process skills. At the end of the study, we administered interviews to the students. The hypotheses were tested by using analysis of covariance (ANCOVA) and two-way analysis of variance (ANOVA). The results revealed that conceptual change texts oriented instruction accompanied with analogies caused a significantly better understanding of scientific conceptions related to chemical bonding concepts than the traditionally designed chemistry instruction. In addition, these two modes of instruction developed the similar attitude toward science as a school subject. Also, science process skill was a strong predictor in understanding the concepts related to chemical bonding. On the other hand, no significant effect of gender difference on understanding the concepts about chemical bonding and on students' attitudes toward chemistry as a school subject was found.KEYWORDS: Misconception, Traditional Instructional Method, Conceptual Change Text, Analogy, Chemical Bonding, Attitude Towards Chemistry as a School Subject, Science Process Skill.
Collections