Bir portal kren konstrüksiyonunun modellenmesi, teorik ve deneysel olarak incelenmesi
dc.contributor.advisor | Onur, Yusuf Aytaç | |
dc.contributor.author | Gelen, Hakan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T10:57:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T10:57:51Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-12-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253681 | |
dc.description.abstract | Tezin ana konusu olan portal kren, iki veya daha fazla bacak üzerine monte edilen bir nevi köprülü krenlerdir. Bir dizi sabit ray veya benzeri yol boyunca hareketi ile kaldırma ve taşıma görevi bulunan bir konstrüksiyondur. Bu çalışmada, Bülent Ecevit Üniversitesi Teknoloji Laboratuvarda bulunun tek kirişli ve tek arabalı 500 kg kapasiteli portal kren incelenmiştir.Portal krende yük altında en çok zorlanan parça ana kiriş dediğimiz bölümdür. Ana kiriş, yüke maruz kaldığında yükü taşıyıp taşıyamayacağı, hangi noktalarda gerilmelerin yüksek olduğunun bilinmesi mühendislik açısında oldukça önemlidir. Bu çalışmada bu gerilmelerin hangi noktalarda ve ne kadar büyüklükte olduğu, sonlu elemanlar analizi, teorik hesaplar ve deneysel çalışma da dahil olmak üzere üç farklı yöntem ile tespit edilmiştir. Buna ek olarak portal krenin ana kiriş üzerinde yük nedeni ile meydana gelen sehimlerde bu üç farklı yöntem ile tespit edilmiştir. Ayrıca F.E.M standartlarına göre sınıflandırılması yapılan portal krenin bu standartları karşılayıp karşılayamayacağı incelenmiştir.Portal kren modellenmesinde Solidworks programı kullanılmış ve sonlu elemanlar analizlerinde Ansys programı kullanılmışıdır. Sonlu elamlar analizi ile elde edilen gerilmelerin en kritik olduğu noktalar belirlenmiş ve bu noktalara Strain Gage (gerilimölçer) yapıştırmak suretiyle deneysel çalışma yapılmıştır. Ana kiriş üzerinde ki kritik noktaların teorik olarak hesaplanan değerleri de incelenmiştir. Deneysel çalışmada sehimler Komparatör ile ölçüm alınmıştır. Üç farklı yöntemle elde edilen gerilme ve sehimler sonuçları incelenerek çalışma tamamlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Portal vinç, ana kiriş, sonlu elemanlar metodu (SEM), Strain gage, gerilme, sehim; | |
dc.description.abstract | The main topic of the thesis is that Gantry cranes are a kind of overhead bridges mounted on two or more legs. It is a construction that has lifting and tranporting task by means at moving on a series of stationary rails and runway. In this study, a gantry crane with 500 kg lifting capasity, single girder and single trolley locaded in the Tecnolab of Bulent Ecevit Universty has bean examined.The most challenging part of the gantry crane under load is the main girder section. When the main girder is subjected to load, it is very important to know whether it can carry the badernot and where stress volumes are higher than other points in engineering applications locations and of this stress have been determined. In this study, by three different methods including finite element analysis, theoretical calculations and experimental study. In addition, deflection occurred on th main girderdue tu lifting loads. Besides, the gantry crane which is classified according to F.E.M standards has been examined to meet these standards. In the modeling of the gantry cranes, the Solidworks program was used and the Ansys program was used in the finite element analyses. The points at which the stress volumes obtained by the finite element analysis are highest are determined and the experimental work is carried out by sticking the strain gage to these points. Theoretically calculated values of the critical points on the main girder are also investigated. In the experimental work, the deflections were measured with comparator. The study was completed by examining the results of the stresses and deflections obtained by three different methods.Keywords: Portal crane, main girder, finite element method (FEM), strain gage, stress, deflection; | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Bir portal kren konstrüksiyonunun modellenmesi, teorik ve deneysel olarak incelenmesi | |
dc.title.alternative | Modeling, theoretical and experimental investigation of a portal crane construction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-12-11 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10201274 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 522720 | |
dc.description.pages | 79 | |
dc.publisher.discipline | Makine Mühendisliği Bilim Dalı |