Aydın ilinde yaş meyve-sebze pazarlaması ve tüketicilerin satın alma davranışları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaş meyve-sebze tüketicilerinin satın alma davranışları dikkate alınarak başarılı bir pazarlama sistemi oluşturulması önemli bir konudur. Bu araştırmada Aydın ilinde yaşayan tüketicileri üç farklı gelir grubuna ayırarak genel olarak gıda, özel olarak yaş meyve-sebze alış verişlerinde tercih ettikleri yer, alış veriş sıklığı, ödeme şekli, harcama tutarı gibi satın alma davranışlarını ortaya koymak ve alış veriş tercihlerinde dikkat ettikleri özelliklerin ortaya konması amaçlanmaktadır. Ayrıca çalışmada gıda ile ilgili geliştirilmiş olan gıda yaşam tarzı ölçeğinin (FRL- Food Related Lifestyle) yaş meyve-sebzeye uyarlanmış halindeki ifadelere katılma durumuna göre, tüketicilerin yaşam tarzı özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Tüketicilerin yaş meyve-sebze satın alma tercihleri ve satın alma davranışları ile ilgili faktörleri belirlemek için faktör analizi uygulanmıştır. Faktörler ile gelir grupları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek için varyans; tüketicileri yaşam tarzlarına göre gruplandırabilmek için hiyerarşik kümele analizi uygulanmıştır. Ayrıca tüketicilerin bazı sosyo-ekonomik özelliklerinin ve satın alma tercihlerinin gelir gruplarına göre farklılığı khi kare analiziyle karşılaştırılmıştır. FRL ölçeğinden elde edilen verilere uygulanan faktör analizi sonucunda yaş meyve-sebze satın alma davranışına ilişkin altı boyut (Doğal ve Organik Ürünler, Reklam ve Bilgi Edinme, Tat ve Tazelik, Alışveriş Listesi Kullanma, Yenilik ve Fiyat Duyarlılığı) belirlenmiştir. Hiyerarşik kümeleme analizi sonucunda tüketiciler yaşam tarzlarına göre benzer özellikler taşıyan iki kümeye ayrılmıştır. Establishing a successful marketing system considering the buying behavior of fresh fruit and vegetable consumers is an important issue. In this study, it is aimed to present the buying behaviors such as food, especially the fresh fruit and vegetable purchases, the frequency of shopping, the mode of payment, the amount of spending, and the characteristics they pay attention to in shopping preferences. In addition, the lifestyle characteristics of the consumers were determined according to the status of the Food Related Lifestyle Scale (FRL), which was developed in relation to the food, to the expressions adapted to fresh fruits and vegetables. Factor analysis was used to determine the factors related to the buying and buying behavior of fresh fruits and vegetables. Analysis of variance to determine whether there is a significant difference between factors and income groups; Hierarchical clustering analysis was applied to group consumers according to their lifestyles. In addition, the differences of some socio-economic characteristics and purchasing preferences of consumers according to income groups were compared with chi-square analysis. As a result of the factor analysis applied to the data obtained from the FRL scale, six dimensions (Natural and Organic Products, Advertisement and Information, Taste and Freshness, Using Shopping List, Innovation and Price Sensitivity) related to the purchase behavior of fresh fruits and vegetables were determined. As a result of hierarchical clustering analysis, consumers are divided into two groups with similar characteristics according to their lifestyle.
Collections