Show simple item record

dc.contributor.advisorGenç, Murat
dc.contributor.authorBaş, Ayşe
dc.date.accessioned2020-12-10T10:56:43Z
dc.date.available2020-12-10T10:56:43Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-09-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253379
dc.description.abstractMatematik dersi, tüm ülkelerde önemli ve zorunlu derslerden biridir. Okulların, ilgili kültür veya politik sistem ne olursa olsun, tüm çocuklara ve ergenlere temel matematiksel bilişsel yetenekler ve ustalık becerileri kazandırmaları gerektiği konusunda uluslararası bir fikir birliği vardır. Ancak matematik öğretimine ilişkin birçok ülkede eğitim sisteminde zorluklar yaşandığı görülmektedir. Matematik öğretiminde karşılaşılan problemlerin başında öğrencilerin matematiğin sadece soyut yapısıyla karşı karşıya kalması ve öğrencilerin ne olduğunu anlamadıkları kavram ve kuralları uygulayarak sınavlarda başarılı olmayı amaçlamaları gelmektedir. Bu durumun temelinde öğrencilerin matematiksel düşünme ve problem çözme yeterliliklerinin yeterince gelişmemiş olmasından dolayı matematiğe karşı olumsuz tutum geliştirmiş olmalarının etkili olabileceği düşünülebilir. Bu düşünceden hareketle bu araştırmanın amacını, ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel düşünmeye, problem çözmeye ve matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırma, betimsel nitelikli bir tarama araştırmasıdır. Araştırma deseni olarak ilişkisel ve nedensel karşılaştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Batı Karadeniz Bölümünde bir ilçede yer alan 448 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada matematik problem çözme tutum ölçeği, matematiksel düşünme ölçeği ve matematiğe karşı tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra, korelasyon ve çoklu regresyon analizi-Stepwise metodu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; ortaöğretim öğrencilerin matematik problem çözme tutumları, matematiksel düşünme boyutları ve matematiğe karşı tutumlarının orta düzeyin üzerinde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin matematik problem çözme tutumları, matematiksel düşünme ve matematiğe karşı tutumlarının cinsiyete göre farklılaşmadığı, sınıf düzeyine göre farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Diğer taraftan değişkenler arasındaki korelasyonun pozitif, anlamlı ve yüksek olduğu bulunmuştur. Ortaöğretim öğrencilerinin matematik problem çözme tutumları ve matematiksel düşünme boyutları arttıkça, matematiğe karşı tutumlarının arttığı belirlenmiştir. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucuna göre ortaöğretim öğrencilerinin matematik problem çözme tutumları ve matematiksel düşünme boyutlarının, matematiğe karşı tutumlarının anlamlı yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstractMathematics is one of the most important and compulsory courses in all countries. There is an international consensus on the need for schools to provide basic mathematical cognitive skills and mastery skills to all children and adolescents, regardless of the relevant culture or political system. However, there are difficulties in education system in many countries related to mathematics teaching.. At the beginning of the problems encountered in mathematics teaching, students are confronted with only the abstract structure of mathematics and they aim to be successful in exams by applying the concepts and rules that they do not understand. The hearth of this problem can be thought as the students may develop a negative attitude towards mathematics since their mathematical thinking and problem solving features are not developed sufficiently . From this point of view, the aim of this research was to examine mathematical problem-solving attitude of secondary school students, and the relationship between the characteristics of mathematical thinking and their attitudes towards mathematics. The research was a descriptive survey. Relational and causal comparison design was used as research design. The research sample consisted of 448 secondary school students in a district in the Western Black Sea Region. In the study, mathematics problem-solving attitude scale, mathematical thinking scale and attitude towards mathematics scale were used. In addition to descriptive statistics, correlation and multiple regression analysis-stepwise method were used to analyze the data. According to the findings of the study; the mathematics problem solving attitudes of secondary school students, their mathematical thinking characteristics and their attitudes towards mathematics were found to be relatively high. According to the results of the analysis, it was found that the correlation of the variables was positive, significant and high. It was observed that as the math problem solving attitudes and mathematical thinking characteristics of secondary school students increased, their attitudes towards mathematics increased. According to the results of multiple regression analysis, it was revealed that mathematics problem solving attitudes and mathematical thinking characteristics of secondary school students were significant predictors of their attitudes towards mathematics.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMatematiktr_TR
dc.subjectMathematicsen_US
dc.titleOrtaöğretim öğrencilerinin matematiksel düşünmeye problem çözmeye ve matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between secondary students' mathematical thinking, problem solving and attitudes towards mathematics
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-25
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10265257
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid562052
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess