Elektrikli araçların batarya sistemlerinde ısı yönetimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Petrol ürünleri ve hava kirliliği üzerine endişelerin artmasıyla birlikte, elektrikli ve hibrit elektrikli araçların geliştirilmesine başlanmıştır. Elektrikli ve hibrit elektrikli araçlar için yapılan araştırmalar, içten yanmalı motorlara fiyat ve güvenilirlik açısından alternatif olmasını da kapsamaktadır. Özellikle elektrikli araçlar üzerine yapılan çalışmalardaki yarış, elektrikli araçların batarya sistemleri üzerinedir. Uygun maliyetli ve uzun ömürlü batarya sistemlerini piyasaya süren kuruluşların, gelecekteki otomotiv endüstrisine hakim olma konusunda güçlü bir konumda olacağı aşikardır. Elektrikli araçlar için geliştirilen batarya sistemlerindeki en büyük endişelerden birisi, bataryalardaki ısı yönetimidir. Özellikle lityum iyon (li-ion) pillerinin hücrelerindeki sıcaklık, tüm batarya paketi içinde sınırlı derecede (°C) değişime izin vermektedir. Batarya hücreleri, hızlı deşarj (boşalma), aşırı şarj ve ortam sıcaklığının fazla artmasından dolayı gerçekleşen aşırı ısınmalara karşı savunmasızdırlar. Aşırı ısınma ve dengesiz sıcaklık dağılımı, hızlı bir şekilde hücre bozulmasına ve batarya çevrim ömrünün kısalmasına sebep olmaktadır. Ayrıca bu durumlarda sıcaklık kontrolsüz bir şekilde arttığı için bataryada gerçekleşebilecek katastrofik hasar, yangına ve patlamaya sebep olabilmektedir. Tüm bu sebeplerden dolayı, batarya sistemlerindeki ısıyı uzaklaştırmak ve batarya paketi/modülü/hücresi boyunca üniform sıcaklığı sağlamak için elektrikli araç batarya paketleri kapsamlı soğutma sistemlerini içermektedir. Bu tez çalışmasında, elektrikli araçların batarya sistemleri tasarlanmıştır ve batarya sistemlerinin ısıl yönetimi gerçekleştirilmiştir. Isı yönetimi çalışmaları, ANSYS Icepak programında sonlu elemanlar analizleri ile yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, tasarımın doğrulanması ile ısıl performansta iyileştirmeler yapılmıştır. Batarya sınır şartlarının batarya sistemine etkisi net bir şekilde ortaya konulmuştur. In the wake of growing concerns over petroleum supplies and air pollution, electric vehicles (EVs) including hybrid electric vehicles (HEVs) are being developed and refined as cost effective, reliable and safe alternatives to conventional gasoline and diesel engines. The race is on to design electric batteries as the power source for this new class of vehicles. Competition is intense and the stakes are high. Organizations that succeed in bringing cost-effective, long-lasting batteries to market first are in a strong position to dominate the future automotive industry, not to mention reap a sizeable share of profits.One of the major concerns in the development of lithium-ion battery packs for EVs is thermal management. The temperature of all cells must be strictly maintained within limited degrees C across the entire pack. Cells are vulnerable to overheating from rapid discharging, overcharging or excessive ambient heating. Such overheating and uneven temperature distribution can lead to rapid cell degradation and shorten battery life. In extreme cases, thermal runaway may occur in a cell as heat builds up uncontrollably, possibly causing catastrophic destruction, such as fire and explosion. For these reasons, EV battery packs/systems/cells incorporate extensive cooling systems to dissipate heat and provide for uniform temperatures throughout the battery packIn this thesis, the design and thermal management of the electric vehicle battery systems are investigated. Thermal management works are made with finite element analyses in ANSYS Icepak programme. At the result of analyses, the design is validated and thermal performance is upgraded. The effect of the battery boundary conditions on the battery system is clearly demonstrated.
Collections