Dokuzuncu sınıf İngilizce öğretim programının Hammond küp modeli ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 2015-2016 akademik yılında uygulanmaya başlayan 9. sınıf İngilizce öğretim programının Hammond Küp Modeli ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İngilizcede iletişimsel yeterlikleri daha çok geliştirmeyi hedefleyen yeni programın beklenen standartları karşılayabilmesi bakımından bütüncül bir program değerlendirmesi yapılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışmada, Hammond Değerlendirme Modelindeki öğretim boyutunda yer alan organizasyon, içerik, yöntem ve imkan değişkenlerinin, kurum boyutunda yer alan öğrenci ve öğretmen değişkenlerinin ve davranışsal boyutta yer alan bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alan değişkenlerinin, araştırma kapsamında geliştirilen üstbiliş, motivasyon, çaba ve kaygı altboyutlarından oluşan İngilizce öğrenmeye yönelik öz-bilgi ölçeği ve daha önce Hancı Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilmiş olan ve okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerine ilişkin altboyutlardan oluşan İngilizce ile ilgili öz-yeterlik ölçeği ile gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla kapsamlı ve sistematik olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem ile tasarlanmıştır ve üçgenleme (çeşitleme) yaklaşımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Aydın ilinde bulunan 40 Anadolu lisesi oluşturmaktadır. Küme örnekleme yoluyla belirlenen nicel araştırma örneklemini Aydın ili merkezinde bulunan 7 Anadolu lisesi oluşturmaktadır. Nitel yarı yapılandırılmış görüşmeler ise, belirtilen 7 lise arasındaki 3 okulda görev yapan 9. Sınıfta derslere giren 8 İngilizce öğretmeniyle yapılmıştır. Ayrıca liselerin öğrenci alımındaki puan ortalamaları temel alınarak, tabakalı amaçsal örnekleme yoluyla alt, orta ve üst düzeyde olduğu belirlenen üç liseden üçer öğrenci olmak üzere 9 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Belirlenen bu üç lisede maksimum çeşitlilik örnekleme yoluyla, farklı dokuzuncu sınıflarda ve farklı ders saatlerinde farklı öğretmenler ile sürdürülen İngilizce dersleri, her bir okul için birer hafta olmak üzere 12 farklı İngilizce öğretmeni ve 15 farklı 9. Sınıf şubesi, toplamda 27 ders saati boyunca aralıklı katılımsız gözlem yoluyla incelenmiştir. Nicel yöntemlerle elde edilen veriler veriler, normal dağılım testi, değişkenlere göre varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi ile incelenmiştir. Ulaşılan tüm nitel veriler ise tümevarımsal içerik (tematik) analizi ile çözümlenmiştir. Analizler sonrasında elde edilen tüm nitel ve nicel bulgular, yakınsak karma yöntem deseni ile anlamlı bir bütün oluşturacak şekilde bir araya getirilmiştir. Araştırmada, 9. Sınıf İngilizce öğretim programının kapsamlı ve işlevsel olduğu, ancak eğitim-öğretim durumlarında, öğrencilerin hedeflenen iletişimsel yeterliğe erişebilmelerine engel teşkil eden birçok öğenin olduğu belirlenmiştir. In this research, it was aimed to examine the 9th grade English instruction curriculum implemented in the 2015-2016 academic year with the Hammond Evaluation Cube Model. In the process of meeting the expected standards of the new program which aims to further improve communicative competencies in English language, the need for a program assessment has emerged. In the study, variables of organization, content, method, and facilities included in the dimension of instruction; the variables of cognitive, affective and psychomotor domains included in the dimension of instruction and the variables of teacher and student included in the dimension of institution which are all present in the Hammond Cube Evaluation Model were aimed to be evaluated systematically and comprehensively through self-knowledge scale for learning English developed within the scope of this research and comprised of metacognition, motivation, endeavor and anxiety subdimensions and through self-efficacy scale for learning English developed by Hancı Yanar and Bümen (2012) and comprised of subdimensions on reading, writing, listening and speaking skills as well as through observation and semi-structured interviews. The research was designed with mixed method and conducted by triangulation (diversification) approach. The universe of the research constitutes 40 Anatolian high schools in Aydın. The quantitative research sample determined by cluster sampling is composed of 7 Anatolian high schools located in the Aydın province center. Qualitative semi-structured interviews were conducted with 8 English teachers who lecture in 9th class in the 3 schools among the 7 high schools mentioned. In addition, based on the average scores of high school entrance exam, three schools were determined to be respectively at lower, middle and upper level by stratified objective sampling and semi-structured interviews were conducted with three students for each school and nine students in total. In these three high schools, through maximum variation sampling method, 12 different English teachers and 15 different 9th classes were observed for a week's duration for each school and for a total of 27 class hours through non-participant observation. Data obtained by quantitative methods were analyzed by normal distribution test, variance analysis, correlation analysis and regression analysis. All qualitative data obtained are analyzed by inductive content (thematic) analysis. All qualitative and quantitative findings obtained after the analyzes were combined together to form a meaningful whole with convergent mixed method design. In the research it was found that the 9th grade English language curriculum is comprehensive and functional. However, in the learning and teaching situations there are many obstacles for students to gain communicative proficiency in English language.
Collections