Makine imalat sektörüne yönelik teknik resim eğitimlerinde sanal ve artırılmış gerçeklik (V/AR) uygulamaları kullanımının öğrenme performansına etkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde, makina imalat sektörlerinde, çalışan hatalarından kaynaklanan ıskarta ürün oranı şirketler için tehdit oluşturacak düzeylere ulaşabilmektedir. Çalışanların bilgi eksikliği kaynaklı bu problemin minimize edilebilmesi için okulların ve işletmelerin ciddi eğitim programları geliştirmeleri gerekmektedir. Sektörde ıskarta oranlarını önemli ölçüde etkileyen ve eksikliği hissedilen eğitimlerin önemli bir yüzdesini ileri düzeyde Teknik Resim okuma becerisi oluşturmaktadır. Bu eksiklik ağırlıklı olarak verilen eğitimlerin pratik uygulamalar ile desteklenememesinden kaynaklanmaktadır. Bu ihtiyacı kapatmak için Teknik Resim eğitimlerinin yeni ve farklı eğitim teknolojileri ile desteklenmesi için çalışmalar sürmektedir. Son yıllarda sanal ve artırılmış gerçeklik (S/AG) teknolojileri kullanıcıya verdiği cisimlerle görsel olarak etkileşim imkânı ile oldukça etkili bir teknik olarak eğitim alanında da ön plana çıkmaktadır. Bu tez çalışmasında, makine imalat sektöründe kullanılan, Teknik Resim konularının S/AG uygulamaları ile üç boyutlu ortama aktarılmasının kişilerin öğrenme performansına etkileri incelenmiştir. Bu etkilerin ölçülebilmesi amacıyla Teknik Resim eğitimi için geliştirilen özgün S/AG uygulamaları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Meslek Yüksekokulu Otomotiv programında okuyan 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu gerçek deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Eğitim performansının değerlendirilmesi amacıyla S/AG uygulamaları kullanılan deney grubu ve kullanmayan kontrol grubu öğrencileri arasında karşılaştırılmalı yetkinlik analizleri yapılmıştır. Bu analizlerde akademik başarı sınavı, ön-test son-test yetkinlik ölçümü ve mülakat, uygulamaları yapılmıştır. Yapılan ölçme ve değerlendirmeler sonucunda; S/AG kullanılarak yapılan eğitimin öğrencilerin öğrenme performansı ve yetkinliklerini ciddi oranda arttırdığı görülmüştür. Nowadays, in the machinery production sectors, the rate of scrap products caused by employee mistakes can reach levels that present a threat to the companies. Schools and companies need to develop serious training programs in order to minimize the problem due to the lack of knowledge of employees. An important percentage of the trainings that have a significant impact on scrap rates in the sector and which are felt to be lack are the ability to read Technical Drawing at an advanced level. This deficiency mainly stems from the fact that the trainings cannot be supported by practical applications. In order to meet this requirement, studies are continuing to support the Technical Drawing trainings with new and different educational technologies. In recent years, virtual and augmented reality technologies have come to the forefront in the field of education as a quite effective technique with the opportunity of visually interacting with the objects that gives to the user. In this study, the effects of transferring the technical drawing topics that used in the machine manufacturing sector to the three dimensional environment with V/AR applications on learning performance investigated. In order to measure these effects, original V/AR applications which developed for technical drawing training were used. The research study group consists of 50 students studying at the Vocational School Automotive Program. In the research, real experimental pattern method included pre test-post test control group was used. In order to evaluate the educational performance, comparative competence analyses were conducted between the experimental group which V/AR applications used and control group students which V/AR applications non used. In these analyses, academic success exam, pre-test post-test competency measurement and interview, applications were done. As a result of the assessments and evaluations; It was seen that the education by using V/AR significantly increased students' learning performance and competencies.
Collections