Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ile mesleğe yönelik tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları ile mesleğe yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından inceleyerek, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmanın evrenini 2017–2018 eğitim öğretim yılında Adnan Menderes Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi ile Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, araştırmaya gönüllü olarak katılan 1.2.3. ve 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Bu araştırmada veriler Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ile araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizi SPSS (Statistical PackageforSocial Sciences) paket programında yapılmıştır. Tanımlayıcı veri analizinde; frekans, yüzde, ortalama, standart sapma analizlerinden yararlanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz-yeterlilik düzeylerinin farklı değişkenler açısından farklılığını ortaya koymak amacıyla verilerin normal dağılımları dikkate alınarak, parametrik testlerden t-testi ve One-way ANOVA testleri kullanılmıştır. İki sayısal ölçüm arasında doğrusal bir ilişki olup olmadığını, varsa bu ilişkinin yönünü ve etkisinin ne olduğunu belirlemek amacıyla da Korelasyon Analizi yapılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde ve yorumlarda, p<0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır.Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri, yüksek düzeyde bir değerle ifade edilmiştir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği tutum puanları ise istatistiksel olarak düşük bir algı düzeyini göstermiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile mesleğe yönelik tutumları arasında, cinsiyet, ailede öğretmenlik yapan birey bulunma durumu, bölümü tercih sırası, öğretmenlik mesleğini isteyerek seçme, öğrenim görülen üniversiteden memnun olma değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunurken, sınıf düzeyi, yaş, mezun olunan lise türü arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları ile mesleğe yönelik tutumları arasında ise, orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki, r=.66, p<.01 tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, adaylarının yeterlik inançları ile tutumlarını belirlemede anket ve ölçek uygulamalarının yanında derinlemesine görüşmeler yapılması, öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının gelişmesinde ve mesleki öz yeterliklerinin artmasında etkili olacağı düşünüldüğünden, öğretmen adaylarının staj sürelerinin uzun tutulması ve daha fazla uygulama yapmalarına olanak sağlanması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlik, mesleki tutum, sosyal bilgiler öğretmen adayları The aim of this work is revealing of relationship between self-sufficiency faith and attitude about profession of candidates of Social science teachers by examining terms of diffirent variable universe of this survey has been form by students of Adnan Menderes Üniversity, Dokuz Eylül Üniversity and Muğla Sıtkı Koçman Üniversity in 2017-2018 educational year sample of the survey has been formed by volunteer candidates of 1st, 2nd, 3rd, 4th grade Social science teachers. Survey is descriptive survey model. In this survey, data is acquired by using teacher self-sufficiency scala, Attitude about Teaching profession scale and individual information form that is developed by researchers.Data analysis is done in electronic environment, SPSS packaget software it is benefited from freguency, percantage, mean, standart deviation analysis it is used T-test and one-way ANOVA test that are parametric test to reveal of rebtion ship between self-sufficiency part and attitude about profession of condidates of Social science teachers. It is also done correlation analysis to determine whether a linear relationship between two measuring or not and if there is what the aspect and fluence are in the statical analysis and comment of data, it is considered p<0,05 significance level.As a result of the survey, it is expressed a high-level rate with level of self-sufficiency of Social science teachers, And also attitude point of candidate of teachers about teacher profession has showed low level as statically. Between self-sufficiency level and Attitude about profession of candidate of Social science teacher while there is a significant discrepancy among gender, State of being a teacher in member of family, order of preference of this department, eagerness to choose teacher profession, complacency of being her/his own university variables; there is not among class level, age, high school that is graduated, and also between self-sufficiency faith and attitude about profession of candidate social science teachers, it is determined modarete, positive and a significant variable, r=.66, p<.01. Acording to the result of research it is sugessted making rewieving deeply in order to aplications of scale and survey about determining self-sufficiency faith and attitude about profession of candidates, because it is thought it will be effective on improving attitude about teaching profession and rising up self-sufficiency extending time of training period of teacher candidate and providing them to perform application more and more. Key Words: Self-sufficiency, professional attitude, preservice teachers
Collections