Ortaokul öğrencilerinin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, Aydın ili Germencik ilçesinde öğrenim gören ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın ili Germencik ilçesinde öğrenim gören 1098 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. İlişkisel (korelasyonel) tarama modelinin kullanıldığı nicel türdeki bu araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Bilişimsel Düşünme Becerileri Ölçeği (Ortaokul Öğrencileri için) ve Yaratıcı Problem Çözme Özellikleri Envanteri kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizi için betimsel istatistikler ile ilişkisiz örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon testi uygulanmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri toplam puan ve alt boyutlarına ilişkin ortalama puanların yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyete göre bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ortalama puanlarının kızlar lehine anlamlı şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Sınıf düzeyi ve yaşın artmasıyla birlikte öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri puanlarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar ortaya konmuştur.Araştırmada dikkat çeken bir diğer bulgu ise öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ile teknolojiyle ilgili gelişmeleri takip etme arasında doğrudan bir bağlantı olmasıdır. Bu sonuca göre bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri, teknoloji ile ilgili alandaki gelişmeleri takip ettiğini belirten öğrenciler lehine anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Benzer şekilde bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ile alt boyutlarında, bilgisayara sahip olan öğrencilerin ortalama puanlarının daha yüksek olduğu ayrıca ortalama puanların bilgisayara sahip olduğunu belirten öğrencilerin lehine farklılaştığı saptanmıştır. Öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerilerinin aile gelir düzeylerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ek olarak öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.ANAHTAR SÖZCÜKLER: Bilişimsel Düşünme, Yaratıcı Problem Çözme, Bilgisayar Bilimi, 21.yy. Becerileri. The main aim of this research is to investigate the relationship between computational thinking skills and creative problem solving skills of secondary school students (5th, 6th, 7th and 8th grades) in Germencik, Aydın. The sample group of the study consists of 1098 secondary school students studying in Germencik district of Aydın province in 2018-2019 academic year. In this quantitative study, using the correlational survey model, personal information form, computational thinking skills scale (for Secondary School Students) and Creative Problem Solving Attiribute Inventory were used as data collection tools. Descriptive statistics and independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation test were used to analyze the data collected within the scope of study.According to the results of the study, it was observed that the average scores of students' computational thinking and creative problem solving skill levels and sub-dimensions were high. When the students 'computational thinking skills' was examined according to gender, it was seen that the mean scores differed significantly in favor of girls and similarly, there was a significant difference in creative problem solving skills in favor of girls. As a result of the study, it was observed that the average scores of the students' computational thinking skills and sub-dimensions increased as class levels and ages increased and this situation caused significant differences. Another remarkable result of the research was the direct connection between students' computational thinking skills and creative problem solving skills and following the developments related to technology. According to this result, computational thinking skills and creative problem solving skills differed significantly in favor of students who stated that they follow the developments in the field of technology. Similarly, in the sub-dimensions of computational thinking skills and creative problem solving skills, it was seen that the average scores of the students with computers are higher and the average scores differ in favor of the students who have computers. As a result; it was obtained that students' computational thinking skills and creative problem solving skills differed significantly according to family income level. In additionally, a moderate positive relationship was found between students' computational thinking skills and creative problem solving skills.KEYWORDS: Computational Thinking, Creative Problem Solving, Computer Science, 21st Century Skills.
Collections