Plastik parçalarda boya öncesi yüzey hazırlık prosesinin geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, otomotiv plastiklerine uygulanan boyama işlemi öncesi yüzey hazırlama işlemlerinin ve plastik enjeksiyon yönteminde kullanılan parametrelerin plastik parçaların yüzey enerjisine olan etkisi incelenmiştir. İlk olarak dört farklı enjeksiyon parametresi belirlenmiştir. Belirlenen enjeksiyon parametreleri enjeksiyon basıncı, enjeksiyon hızı, soğuma zamanı ve ütüleme zamanıdır. Her parametre için üç seviye belirlenmiş ve Taguchi Deney Tasarımı yöntemi kullanılarak deney planı oluşturulmuştur. İkinci olarak boya öncesi uygulanan yöntemlerden olan fırınlama, alkol ile silme ve kuru buz ile temizleme işlemlerinin etkisi incelenmiştir. Bu amaçla nominal proses parametreleri ile üretilen parçalar kullanılmıştır. Belirlenen deney planı doğrultusunda üretilen deney parçalarının yüzey enerjileri ölçülmüştür. Son olarak yüzey enerjisini arttırmak için kullanılan atmosferik basınçta plazma ve flamaj yöntemlerinin etkisinin belirlenebilmesi için farklı tarama mesafesi ve hızında deneyler yapılmıştır. Ölçüm için yüzey enerjisi ölçüm test mürekkepleri kullanılmıştır. Deneysel verilerde en uygun sonuçları parametre değerlerinde düşük enjeksiyon basıncı ve enjeksiyon hızı, boya öncesi uygulanan yöntemlerde ise kuru buz ile temizleme yöntemi vermiştir. In this study, the effect of surface preparation processes and the parameters used in plastic injection method on the surface energy of plastic parts were investigated. First, four different injection parameters were determined. The designated parameters are injection pressure, injection speed, cooling time and ironing time. Three levels were determined in these parameters and experimental plan was established by using Taguchi Design of Experiment method. Secondly, the effect of baking, alcohol wiping and dry ice cleaning processes before painting were investigated. For this purpose, the parts produced with nominal process parameters are used. The surface energies of the test pieces produced in accordance with the determined experimental plan were measured. Finally, experiments were carried out at different scanning distances and velocities to determine the effect of plasma and flaming methods in atmospheric pressure used to increase surface energy. Surface energy measurement test inks were used for measurement. In experimental data, low injection pressure and injection speed were found in parameter values and dry ice cleaning method was used in pre-painting methods.
Collections