Otomobil montaj hattında artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımının üretimde verimlilik üzerine etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde, otomotiv montaj hattında insan faktörü yüksek oranda ön plana çıkmaktadır. Otomobil üretim fabrikasında, üretilecek olan model opsiyonuna bağlı olarak araca monte edilen parçalar değişmektedir. Aynı montaj hattından birden fazla model ve opsiyon araç geçebilmektedir. Montaj işlemleri çoğunlukla operatörler tarafından manuel olarak yürütülmektedir. Sanayide uygulanmaya başlayan Endüstri 4.0 uygulamaları arasında artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımı yaygınlaşmaya başlamaktadır. Aynı zamanda nöroergonomi alanında artırılmış gerçeklik gözlüğünün insan üzerindeki etkileri de araştırılmaktadır. Bu tez çalışması artırılmış gerçeklik gözlüğünün endüstride kullanılması ile operatör üzerinde yarattığı zihinsel yükün belirlenmesi hedeflenmiştir. Günümüz teknolojisinin önemli konularından biri olan giyilebilir artırılmış gerçeklik gözlüğü; gerçek dünyada içerisindeki nesneleri sanal ortamda işleyerek meydana getirdiği net bilgiyi gerekli zamanda gözlük kullanan kişinin önüne getirilmektedir. Amaç, artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanan montaj operatörü üzerinde oluşan bilişsel yükün araştırılmasıdır. Artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanılması, aracı monte ederken operatörün yanlış sıralama problemini ortadan kaldırarak verimliliği artırmaya, bilişsel yükü azaltmaya yardımcı olabilmektedir. Yapılan çalışmada, erkek ve kadın montaj operatörleri üzerinde artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanılarak deneyler gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan önceden belirlenen 56 adet parça kutusundan 10 adet iş parçasını belirlenmiş iş emrine göre alıp belli bir yere yerleştirmesi istenmiştir. Sonuçlar NASA-TLX metodu ile değerlendirilmiştir. Normalite testinin ardından Mann Whitney U Testi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımı ile çevrim zamanının %16 azaldığı, bilişsel yükün ise % 8,28 oranında azaldığı tespit edilmiştir. Artırılmış gerçekliğin cinsiyet üzerinde etkisi karşılaştırıldığında kadın erkek arasında anlamlı fark görülmemiştir. Endüstri 4.0 kapsamında sanayinin ihtiyacı olan artırılmış gerçeklik gözlüğü ile çalışmanın işletmeye getireceği katkı ortaya konulmuştur. line. The assembly parts which are assemblied to the car are changed according to the car option which is produced. More than one model and option car can be produced on a production line. Mostly, assembly process are done by operator. Industry 4.0 studies are performed in industry. Day by day the use of augmented reality glasses, which is related to industry 4.0 is became widespread. In addition, on the neuro ergonomics area, the effect of augmented reality glasses on a human about are being investigated. In this study, It is aimed to determine the effect of augmented reality glasses on cognitive load. The augmented reality glasses are one of the important topics at the present time. Augmented reality is reflection real display to users by converting displayed shapes or objects to some visuals. In this study, we searched the effect of cognitive load on the employees when using the augmented reality glasses Using augmented reality technology helps improve productivity, reduce cognitive load and eliminate wrong sorting problem while assembling a vehicle. The experimental studies were performed with women and men who used augmented reality glasses. The participants were asked to receive 10 pieces of workpieces from 56 material box that is predetermined, according to the specified work order and then place them in the specific place The NASA-TLX valuation method was used to interpret the resulting test results. After the normality test, the Mann Whitney U Test was performed. The results showed the cycle time decreased 16% by using augmented reality glasses. With regard to cognitive load, the difference between genders was examined. When compared to gender, there was no significant difference between men and women participants in terms of cycle time. Within the scope of industry 4.0, the contribution of augmented reality glasses to the automotive sector was presented
Collections