Environmental ethics approach in the world and in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Türkiye de çevre konularında ihtisas sahibi olmuş akademisyen ve bürokratların, çevresel bilgi, tutum ve davranışları ölçülmüştür. Ayrıca bu kişilerin sosyo-demografik yapılan da incelenmiştir. Tezin amacı, çevresel bilgiye ve ekosentrik-en azından homosentrik- görüşe sahip olan akademisyen ve üst düzey bürokratların, bu bilgi ve tutumlarını gerçekten davranışlarına yansıtıp yansıtamadıklarının ölçülmesidir. Çevresel bilgi, tutum ve bunların davranışa yansıtılması kişilerin çevre etiğini ne kadar içselleştirebildiklerinin bir ölçüsüdür. Ayrıca, yukarıda bahsedilen parametrelerle, yaş, cinsiyet, eğitim gibi sosyo- demografik değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Cinsiyet, yaş, eğitim gibi sosyodemografik parametrelerle, kişilerin çevresel davranışları arasında istatistiksel olarak önemli bir bağlantı bulunamamıştır. Sadece eğitim ile çevresel bilgi arasında pozitif bir ilişki vardır. Ayrıca bu çalışmanın sonuçlarına göre, farklı hedef gruplarının (akademisyenler, bürokratlar ve kontrol grubu) farklı çevre etiği yaklaşımları olduğu ve çevre bilgilerinin de farklı düzeylerde olduğu saptanmıştır. En yüksek çevre bilincine sahip grup akademisyenlerdir. Çalışma sonucunda bulunan en çarpıcı sonuç, `çevre bilgisi` ile `çevresel davranış` arasında ters yönlü bir korelasyon vardır. Yani denekler çevre ile ilgili konularda bilgi sahibi olmalarına rağmen bu bilgilerini davranışa dönüştürememektedirler. Anahtar Kelimeler: Çevre etiği, çevresel tutum, çevresel bilgi, çevreci davranış, NEP ölçeği This thesis analyzes the environmental knowledge, attitudes and environmentally significant behaviors of the environmental professionals such as academicians and higher level of bureaucrats in Turkey. Additionally socio-demographic characteristics of target groups were measured to examine if environmental professionals having environmental knowledge and defending ecocentric or at least homocentric approaches do really reflect their attitudes and knowledge into actual behaviors or a paradox arises when actual behaviors are compared with expressed beliefs and attitudes. It was found that, socio-demographic characteristics such as gender, age and education were not show statistically significant difference at the respondents' behavior. There only exist a positive relationship between education and environmental knowledge. Additionally, the data herein supports the theoretical assumption that, distinct professional groups have different environmental ethical approaches and different levels of environmental knowledge. Academicians have the highest consciousness level of environmental knowledge. Finally the most striking result is; although respondents have at least moderate level of environmental knowledge; there exist a statistically significant negative correlation between respondents' environmental knowledge and their behavior. Keywords: Environmental ethics, attitudes, environmental knowledge, environmentally significant behaviors, NEP scale.
Collections