Konaklama işletmelerinde örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Kuşadası`ndaki dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Alanyazına göre örgüt kültürü, örgüt çalışanlarını ortak bir amaç doğrultusunda bir araya getiren ve ortak normlar, inançlar, değer yargıları oluşturarak onlara kılavuzluk eden, uzun vade de örgütün verimlilik, performans ve karlılığını etkileyen önemli bir yönetim fonksiyonu olarak tanımlanmaktadır. Örgütsel bağlılık tanımlamaları ise örgüt çalışanının örgüte karşı amaç ve değer, psikolojik bağ, bütünleşme ve diğer tanımlar olmak üzere dört ana grupta toplanmıştır. Alanyazın incelediğinde konaklama işletmelerinde her iki faktörü birlikte ele alan çalışma sayısının oldukça yetersiz olması sebebiyle, Türkiye gibi gelişmekte olan bir ülkede önemini koruyan turizm sektörünün sürdürülebilirliğinin sağlanması için konaklama işletmelerinde hem örgüt yapısının hem de işgörenlerin örgütsel bağlılıklarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesi büyük bir önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, Kuşadası ilçesinde bulunan dört ve beş yıldızlı konaklama işletmelerinde işgörenlerin örgüt kültürü ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkisinin ve bazı demografik değişkenlerinin örgütsel bağlılık boyutları üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Örgüt kültürü boyutunu ölçmek amacıyla İpek (1999) tarafından geliştirilen 4 boyut ve 36 ifadeden oluşan `Örgüt Kültürü Ölçeği'' kullanılmıştır. Çalışmanın diğer bir kavramı olan örgütsel bağlılık boyutunu ölçmek amacıyla ise, Allen ve Meyer (1997) tarafından geliştirilen, 3 boyut 18 ifadeden oluşan ''Örgütsel Bağlılık Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda örgütsel bağlılık boyutlarından duygusal bağlılık ve normatif bağlılık boyutları ile örgüt kültürü alt boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu, devam bağlılığı boyutu ile örgüt kültürü alt boyutlarından güç kültürü ve rol kültürü arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. In the literature, organizational culture defines which it is a function that has an effect on productivity, performance and profitability in the long run. Also, organizational culture takes the lead for organizational employee in terms of norms, belief, and value judgment. Organizational commitment was identified in four sections which are aim and value that was showed by organizational employee for organization, psychological tie, integration and others. Checking literature, it was seen that there is no sufficient study which analyses the relationship between organizational culture and organizational commitment in hospitality. Turkey has a reputation for tourism and if this situation is aimed to be continued, factors which are related to organizational commitment and organizational structure should be analyzed in accommodation establishment. The aim of this study to determine demographic variables has an effect on organizational commitment or not and the relationship between organizational culture and organizational commitment in accommodation establishment which is located in Kuşadası as four and five-stars establishments. In this study, Organizational Culture Scale which has developed by Ipek (1999) was used. This scale is made up of four dimensions and thirty-six subjects. In addition to this, Organizational Commitment Scale was used which has developed by Allen and Meyer (1997). That scale is made up of three dimensions and eighteen subjects. Results showed that there was a significant and positive relationship between emotional commitment, normative commitments and organizational culture. Also, it was found that there was a significant and positive relationship between continuance commitment, power culture and status culture.
Collections