Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor? Tek durumlu bir örnek olay çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
I. Dünya Savaşı sonrasında ülkesi parçalanan Osmanlı Devleti'nin yerine kurulan Genç Türkiye Cumhuriyeti'ni kuranlar, çağdaş, demokratik ve milli bir devlet kurmayı amaçlamışlardır. Bu amaçla daha devletin kuruluş aşamasında siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel alanda büyük yenilikler yapmışlardır. Cumhuriyeti kuran kadro Mustafa Kemal önderliğinde Cumhuriyet rejiminin gerektirdiği insan tipini yetiştirmek amacıyla başta öğretim birliğini sağlamış, harf devrimini gerçekleştirmiş ve kara cahilliği yok etmek amacıyla millet mekteplerini yürürlüğe koymuştur.Yine bu kadro cumhuriyetin modernleşme ideolojisini halka yaymak amacıyla 1932'de halk evlerini kurarak taşraya kadar halkı bilinçlendirmek ve cumhuriyet rejiminin gerektirdiği bilinçli, çağdaş bireyler yetiştirmeye çalışmışlardır. Bir yandan bu tür çalışmalar yapılırken diğer yandan da Türk devriminin hangi aşamalardan geçerekgerçekleştiğini, diğer ülkelerde gerçekleşen devrimler ile karşılaştırmalı olarak ortaya koymak ve Atatürkçü düşünce sistemini yeni yetişen gençlere ve halka yaymak amacıyla İnkılap Tarihi dersleri devreye sokulmuştur.İnkılap Tarihi dersleri klasik tarih dersi niteliğinden çok öte bir ders olarak düşünülmüştür. Günümüzde ortaöğretim ve üniversitelerde okutulan İnkılap Tarihi derslerinin temeli 1925'e kadar gitmektedir. Nitekim üniversite reformu sonucu Darülfünun yerine oluşturulan İstanbul Üniversitesinde açılan İnkılap Tarihi Enstitüsünde ilk ders dönemin Milli Eğitim Bakanı (Maarif Vekili) Yusuf Hikmet Bayur tarafından verilmiştir. Dersin sistemli olarak verilmesi, 1934-1935 Eğitim-Öğretim yılından itibaren başlamıştır. Dersin sorumluluğu 1942'den itibaren Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesine bağlı olarak kurulan Türk İnkılap Tarihi Enstitüsüne verilmiştir.Diğer yandan 14 Mayıs 1950 seçimleriyle iktidara gelen Demokrat Parti 27 Mayıs 1960 askeri darbesiyle iktidardan uzaklaştırılmıştır. 1960 darbesinden sonra ders ''Türk İnkılap Tarihi'' ve ''Türkiye Cumhuriyeti Rejimi'' ismini almıştır. Sonraki yıllarda dünyadaki konjonktüre bağlı olarak 1968 hareketinden etkilenerek dersin adı ''Türk Devrim Tarihi'', Kenan Evren önderliğinde yapılan 12 Eylül 1980 askeri darbesi sonrasında da dersin ismi bir kez daha değiştirilerek ''Türk İnkılap Tarihi'', 1981'de ''Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi'' olmuştur.Günümüzde ön lisans ve lisans programlarına kayıt olan tüm yükseköğretim öğrencileri bu dersi almak zorundadır. Ders, dersi veren öğretim elemanları ve dersi alan öğrenciler tarafından başlangıç aşamasındaki aynı heyecanı ve hevesi taşımasa da ders varlığını devam ettirmektedir. Günümüzde üniversite rektörleri ve dersin bağlı olduğu kurumlar (Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölüm Başkanlığı gibi) kişiler dersin uzaktan ya da yüz yüze verilmesinde doğrudan etkili olmaktadır. Nitekim başta bazı devlet üniversiteleri ve vakıf üniversiteleri olmak üzere dersleri sanal ortamda ve uzaktan eğitim yoluyla verilmektedir. Diğer yandan derse daha sahip çıkan üniversitelerde ise, ders yüz yüze yapılmaktadır.Bu çalışmanın amacı, Ege Bölgesinde 1992'de kurulmuş olan bir kamu üniversitesinde sanal ortamda uzaktan eğitim yoluyla yürütülen Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi derslerinin öğrenci ve öğretim elemanı görüşleri temelinde değerlendirilmesidir. Bu çalışmanın amacı, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin bu üniversitede dersi yürüten 8 öğretim elemanı ile derse katılan 105 öğrencinin görüşlerini alarak dersin uzaktan yürütülmesinin 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılını temel alarak değerlendirilmesidir.Betimsel desende tasarlanan bu nitel çalışmada, veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örneklem türlerinden maksimum çeşitlilik tekniği ile belirlenen 105 öğrenci ve 8 öğretim elemanı olmak üzere 113 katılımcıdan oluşmaktadır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulardan çıkardığımız sonuçlardan bazıları şu şekildedir;Öğrencilerin yarıdan fazlasının(F:65) ders materyalleri ile konu özet ve videoları izlemedikleri saptanmıştır. Görüşmeye katılan öğrencilerin (F:16)'sı dersi izlediğini ve ders materyallerini yeterli bulduğunu dile getirirken, 24 öğrencinin izlediği ancak yeterli bulmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin büyük bir kısmı (F:99) Öğretim elemanına hiçbir soru sormadığı belirlenmiştir. Geriye kalan öğrencilerin büyük bir kısmı ise dersle ilgili değil özlük hakları ile ilgili sorular sordukları belirlenmiştir. Öğrencilerin büyük bir kısmının (F:77) dersi yüz yüze işlemenin daha iyi olacağı düşüncesinde olduğu belirlenmiştir. Yüz yüze eğitime taraftar olmayan öğrenciler ise bunun gerekçesi olarak maddi anlamda tasarruf sağladığı nedeniyle yüz yüze yapılmasının uygun olmadığını saptamıştır. Görüşmeye katılan 105 öğrenciden elde edilen verilere göre öğrencilerin %65'nin dersten verim almadığı belirlenmiştir. Çalışmaya katılan 8 öğretim elemanının görüşlerinden elde edilen bulgulardan hareketle, şu sonuçlar saptanmıştır. Buna göre; görüşmeye katılan 3 öğretim elemanı uzaktan eğitim uygulamasının üniversite yönetimi tarafından uygun görüldüğünü belirtmiştir. Bu bulgulardan hareketle üniversite yönetimi özellikle yakın çevrede bulunan üniversitelerdeki yönetimin siyasi gelişmelerden etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaya katılan 2 öğretim elemanın elde edilen bulgulara göre üniversitede öğrenci sayısının artması buna paralel olarak yeterli sınıfın olmaması uzaktan eğitim uygulamasına geçilmesindeki faktörlerden biri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci ve öğretim elemanlarından elde ettiğimiz verilere göre, AİİT dersi uzaktan eğitim yoluyla değil, yüz yüze sınıf ortamında görsel ve yazılı materyallerin daha da geliştirilerek verilmesi belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Sanal Sınıf, Uzaktan Eğitim, Etkileşimli Sınıf, Nitel Araştırma, Yükseköğretim. Founders of new Turkish Republic aimed at founding a modern, democratic and national state in the place of Ottoman Empire partited after World War I. They introduced broad range of reforms in the fields of politics, social, economy and culture in line with this aim in the foundation phase. For the purpose of raising generations as required by republican regime, firstly the law on unification of education was adopted by the parliament then Turkish Alphabet was introduced and consequently National Schools were opened for teaching of the new Turkish letters to these generations.These founders of Turkish Republic attempted to heighten the awareness of public from the cities to the countries and to raise modern and conscious generations as required by republican regime by founding Public Education Centers in 1932 for the purpose of spreading the modernisation ideology of Turkish Republic to the public. While such actions were being performed, in the meantime Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution lesson was introduced for spreading Ataturk's system of thought to the young generations and public, presenting Turkish Revolution's actualisation passing through which phases and comparing Turkish revolution with the revolutions of the other countries.Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution courses have been thought as it has been far beyond than the standart history course. basics of Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution course taught in secondary education and universities have come from the year 1925. In fact the first course was given by Yusuf Hikmet Bayur, that period's minister of education in History of Turkish Revolution Institute opened in Istanbul University established instead of Darulfunun with the result of the university reform. The condition of course's being given more systematically started from the academic year of 1934-1935. The sole responsibility of this course has been given to the History of Turkish Revolution Institute affiliated to Ankara University Faculty of Language, History and Geography since 1942.On the other hand democrat party came into power with the elections of 14th May 1950 was eased out from the power as a result of the military coup of 27th May 1960. The course was named as `History of Turkish Revolution` and `Regime of Turkish Republic` after the military coup of the 1960. The course's name was changed into ` History of Turkish Revolution` affected by 1968 protests depending upon the conjuncture in the world in later years and after the military coup under the leadership of Kenan Evren on 12th September 1980 the course was again named as `History of Turkish Revolution`. The course became `Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution` in 1981.Nowadays, the whole students of higher education registered in associate degree and undergraduate program must take this course. Although the course have not had the same excitement and enthusiasm as before, it has been continuing its' existence. University rectors and the institutions like Head of Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution Department have been taking active role in determining the course's teaching method (distance education method or face to face training) in these days. In fact, this course has been given through distance education application in virtual environments in some public and private universities. On the contrary, the course has been given by face to face training method in some universities owning the value of this course.The purpose of this study is to evaluate Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution course, carried out by distance education application in the public university established in 1992 in Aegean Region, at the heart of students' and academicians' thought. Especially, 8 academicians' giving this course and 105 students' taking this course opinions have been taken and this course has been evaluated basing on 2017-2018 Academic Year.The data has been collected by semi-structured interview method in this research designed in descriptive pattern. The study group has been consisted of 113 participants formed by 105 students and 8 academicians specified by maximum variation sampling method. the data obtained from the interviews has been evaluated through descriptive and content analysis.Some of the results deducted from the facts of the research are as in the below;More than half of the students' (F:65) not watching the videos of the course materials and topic summaries has been determined. While (F:16) students participated in this interview have stated that they have listened to the lesson carefully and found the course materials sufficient; it has been determined that 24 students have listened to the lesson but they have found it insufficient. The great part of the students' (F:99) asking no question to the academician has been determined. It has been detected that the great part of the students remained have been asking the questions about their personal rights instead of the lesson. Whereas it has been emphasized that the great number of the students (F:77) have the thought of face to face training is much better than the other methods; the students disagree with the others have supported the opposite due to the financial matters. According to the data obtained from the 105 students participated in this interview, %65 percentage of the students' not getting efficiency from the course has been determined. According to the 8 academicians' thoughts participated in this research, we can state these results. Hereunder, 3 academicians participated in this interview have stated that the distance education application has been approved by the university administration. starting from this point of view university administration. Therefore, university and the other universities' around of this university administrations have been affected by the political progresses. According to the findings, 2 academicians participated in this research have stated that the major factors of passing on the distance education application have been the increasing of the number of students and inadequate number of class. Regarding the data obtained from the students and the academicians, it has been determined that Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution Course should be taught by face to face in classroom environment and with advanced written materials.
Collections