Student perceptions on their physics and mathematics teachers effectiveness
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZF Z K VE MATEMAT K ÖĞRETMENLER N N YETERL L Ğ HAKKINDAKÖĞRENC ALGILARIKural, Mehmet HamdiYüksek Lisans, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları EğitimiTez Yöneticisi: Doç. Dr. Behiye UbuzAralık 2006, 102 sayfa.Bu çalışmanın amacı, fizik ve matematik öğretmenlerinin yeterliği ile ilgiliöğrenci algılarını araştırmaktadır. Bu amaçla, 71 maddeden oluşan, güvenilirlik katsayısı0.97 olan bir anket geliştirilmiş ve Ankara'daki 1237 9. sınıf öğrencisine uygulanmıştır.13 normal lise ve 6 Anadolu lisesinde görev yapan 30 fizik ve 33 matematik öğretmeniöğrenci takdirleri ile değerlendirilmiştir. Sonuç olarak fizik öğretmenlerinin %17'sinin,matematik öğretmenlerinin %27'sinin öğrenciler tarafından yeterlikli olarak algılandığıbulunmuştur. Ayrıca, fizik ve matematik öğretmenlerinin çoğunun öğretme yeteneği vekişiler arası ilişkilerle ilgili yeterlikli öğretmen karakterlerine düşük seviyede sahipolduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Fizik Eğitimi, Matematik Eğitimi, Algı, Etkili Öğretmen, EtkiliÖğretmen Özellikleri, Öğrenci takdirleri. ABSTRACTSTUDENT PERCEPTIONS ON THEIR PHYSICS AND MATHEMATICSTEACHERS? EFFECTIVENESSKural, Mehmet HamdiMS., Department of Secondary Science and Mathematics EducationSupervisor: Assoc. Prof. Dr. Behiye UbuzDecember 2006, 102 pages.The purpose of this study was to investigate the high school students? perceptionson effectiveness of their physics and mathematics teachers. For this purpose a 71-itemquestionnaire, with a reliability coefficient of 0.97, was developed and applied to 12379th grade students in Ankara. 30 Physics teachers and 33 Mathematics teachers wereevaluated by student ratings in 13 regular high schools and 6 Anatolian lycees. As aresult, 17 % of physics teachers and 27% of mathematics teachers found to be consideredeffective by their students. In addition to this, it is found that specific effective teachercharacteristics about teaching ability and interpersonal relationships are possessed in lowamounts by most of the physics and mathematics teachers.Keywords: Physics education, Mathematics Education, Perception, Effective teacher,Effective teacher characteristics, Student rarings.
Collections