Show simple item record

dc.contributor.advisorKarabulut, Abdurrahman
dc.contributor.authorUlukaya, Uğur
dc.date.accessioned2020-12-02T09:30:57Z
dc.date.available2020-12-02T09:30:57Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/24983
dc.description.abstractÖZET Motor parçalarının görev ve çalışma şartlarından yola çıkılarak tasarım, imalat, montaj ve istetme sırasında krank mili, supaplar, motor yatakları ve eksantrik milinde oluşan hasarlar incelenmiştir. Yağsız katmış krank miti üzerinde kimyasal analiz, makro sertlik analizi ve mikro sertlik analizi, görülebilir hasar bölgesinin incelenmesi, yüzey pürüzlülük testi, SEM analizi gibi çalışmalar yapılmıştır. Sonuçta krank mili ve motor yatakları üzerinde aşırı sıcaklık nedeniyle oluşan termal gerilme çatlaktan gözlenmiştir. Krank mili muylu yüzeyinde yağsızlık nedeniyle metal kayması görülmüştür. Ayrıca motor yatak kenarlarında abrasif aşınma sonucu keskin yüzeylerin meydana geldiği görülmüştür. Anahtar Kelimeler Krank mili, İçten yanmalı motor,yatak, hasar analizi
dc.description.abstractFailure Analysis On Engine Components And a Crankshaft Example SUMMARY This research work describes internal combustion engines and failures of its components due to design, manufacture, operation conditions and maintenance/repair. Literature survey on failure types in crank shaft valves, bearing, cam shaft, manifold have been carried out. Various analyses have been done on a crank shaft under the condition of lack of oil. The analyses applied are chemical analysis, macro and micro hardness testing, and surface finish testing and analysis of failure area, and SEM (Scanning Electron Microscope) testing. Results showed that cracks due to thermal stresses were observed on the surface of the crank shafts and bearing, ft has been seen that the crank shaft pins and journals had shear and torsional stresses, and thermal deformation because of the lack of oil. In addition, on the sides of the bearing there were sharpened surfaces caused by abrasif deformation. Keywords: Crankshaft, internal combustion engine, bearing, failure analysis uen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleMotor parçalarında hasar analizi ve bir krank mili örneği
dc.title.alternativeFailure analysis of engine component and a crankshaft example
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMakine Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid192914
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid170796


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess