Show simple item record

dc.contributor.advisorUzun, Levent
dc.contributor.authorPunar, Nermin
dc.date.accessioned2020-12-10T10:40:41Z
dc.date.available2020-12-10T10:40:41Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/249561
dc.description.abstractKelime bilgisi, bir dilin ayrılmaz parçalarından biridir. Hangi dil olursa olsun, iletişim kurabilmek için, iyi derecede kelime bilmek gerekir. Buna bağlı olarak da, yeni kelimelerin başarılı bir şekilde nasıl öğrenilip, aklılda tutulacağını da bilmek gerekmektedir. Kelime öğrenimi ve öğretimi tekniklerine dair birçok araştırma yapılmıştır, fakat bu tekniklerin diğer dil becerileri ile kombine edilmiş haline dair araştırma sayısı kısıtlıdır. Alandaki bu eksiğe bağlı olarak, bu çalışma üç farklı kelime öğretim ve öğrenim tekniklerinin (yalnızca okuma, yazma aktiviteli resimli okuma, konuşma aktiviteli video izleme) arasındaki farkları sorgulamayı hedeflemektedir. Bunun yanında, öğrencilerin hangi tekniği kendileri için daha motive edici buldukları ve hangi tekniğin kelime öğrenimine ve kalıcığılına en çok etkisi olduğunu bulmaya çalışmaktadır. Katılımcılar Bursa'da bir özel okulda idare tarafından rastgele seçilmiştir ve hepsi 6. Sınıftan oluşan 20 öğrenci katılmıştır. Tek gruplu deneysel yöntem ve bir nitel yöntem kullanılmıtşır. Uygulama süreci, ilk hafta öntest, son hafta sontest olmak üzere, toplamda 12 hafta sürmüştür. Öğrencilerin kelime kalıcılık düzeylerini kontrol etmek için, biri uygulamadan 4 hafta, diğeri 13 hafta sonra olmak üzere, iki gecikmeli sontest kullanılmıştır. Sonuç olarak kelime öğrenme açısından teknikler arasında bir fark bulunmamıştır, fakat yazma aktiviteli resimli öğrenme kalıcılık konusunda en etkili teknik olmuştur. Ayrıca, öğrencilerin görüşmelerinde en motive edici yöntemin konuşma aktiviteli video olmasına rağmen, kelime kalıcılığı konusunda video en az etkili teknik olmuştur.
dc.description.abstractVocabulary is an inseparable part of language. Whichever language it is, to communicate, everyone needs a certain amount of vocabulary. Based on this, there is also a need to know how one can learn and retain new vocabularies successfully. Much research has been dedicated to the comparing of vocabulary teaching and learning techniques. However, there is limited research about the comparison of vocabulary teaching and learning techniques combined with the other language skills. Grounded on this gap, the present thesis aimed to investigate the differences between three different vocabulary learning and teaching techniques (reading only, pictured reading combined with writing, video watching combined with speaking) in terms of vocabulary learning and retention. Besides, it also tries to find out which technique is more motivational for learners, and which technique has more contribution to vocabulary learning and vocabulary retention. The participants were chosen randomly by the school administration from a private school in Bursa, and the total number of students was 20, who were the 6th grades. A pre-experimental research design with only one group, and a qualitative method have been used. The treatment process lasted 12 weeks in total; however, the first week was allocated for pre-test, and the last (twelfth) week was allocated for immediate post-test. To check the retention level of students, two delayed post-tests were used, one 4 weeks after the treatment, the other 13 weeks after the treatment. As a result, no difference was found among the techniques in terms of vocabulary learning; however, the pictured reading with writing technique had more contribution to vocabulary retention. Additionally, the video watching with speaking was the least effective technique for vocabulary retention, while most of the students reported the video watching combined with speaking as the most motivational technique in the interview.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleComparing three different techniques for english vocabulary learning and retention
dc.title.alternativeİngilizce kelime öğrenimi ve kalıcılığı açısından üç farklı yöntemin karşılaştırması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-13
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmVocabulary learning
dc.subject.ytmMultimedia
dc.subject.ytmVocational mass education
dc.subject.ytmRetention
dc.subject.ytmContext based learning
dc.identifier.yokid10272379
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid601730
dc.description.pages107
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess