Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Derya
dc.contributor.authorBay Halil, Vildan
dc.date.accessioned2020-12-10T10:40:14Z
dc.date.available2020-12-10T10:40:14Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/249437
dc.description.abstractİngilizce'nin statüsünün lingua franca ve uluslararası dil olarak değişmesi sonucu, kültür öğelerinin İngilizce ders kitaplarına dahil edilmesi son zamanlarda dikkat çeken bir konu olmuştur. Bu çalışma iki ana konuyu araştırmaktadır. Türkiye'deki ortaokullarda kullanılan MEB onaylı 6. sınıf İngilizce ders kitabının ve 6. sınıf piyasa kitabının ilk olarak yerel, hedef ve uluslararası kültürel öğeler açısından ve sonrasında ürünler, uygulamalar, bakış açıları ve kişiler açısından karşılaştırılmasıdır. Kitapları analiz etmek için doküman analizi ve yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemleri kullanılmıştır. Kültürel öğelerin nitel olarak analizinin sonucunda piyasa kitabında kültürel öğelerin MEB kitabından daha fazla olduğunu ortaya çıkmıştır. MEB kitabında en çok yerel ve uluslararası kültürel öğelere yer verilirken, piyasa kitabında en çok hedef ve uluslararası kültürel öğelere yer verilmiştir. Fakat yerel, hedef ve uluslararası kültür içeriğinin dengesiz olduğu saptanmıştır. Her iki kitapta da en çok ürünler öğesine yer verilirken, piyasa kitabında farklı olarak kişiler öğesine de yer verilmiştir.
dc.description.abstractThe integration of culture into coursebooks used for teaching English as a second/foreign language has attracted much attention recently as a result of changes in the status of English as a lingua franca or an international language. This study aims to investigate two main issues in coursebooks used in Turkish Secondary Schools. A 6th grade English coursebook published by the Ministry of National Education (MoNE) and a 6th grade commercial coursebook were compared, firstly, in terms of cultural elements: source culture, target culture and international culture, and secondly, in terms of four cultural aspects: products, practices, perspectives and persons. In order to analyze the coursebooks, document analysis and also semi-structured interview were used. A qualitative analysis of the cultural elements demonstrated that the commercial coursebook has more cultural items than the MoNE-published coursebook. While the main emphasis is on source and intercultural cultures in the MoNE-published coursebook, it is on target and international cultures in the commercial coursebook. However, in both coursebooks, the source, the target and the international cultural elements are not distributed in an equal proportion. The findings also pointed out that in both coursebooks, the most frequently represented cultural element is products, and that in the commercial coursebook the persons element is represented differently from the MoNE-published coursebook.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe representation of cultural elements in elt coursebooks at secondary schools in Turkey: A comparative study
dc.title.alternativeTürkiye'deki ortaokullardaki yabancı dil kitaplarındaki kültürel öğelerin sunumu: Karşılaştırmalı çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-13
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10304292
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid601825
dc.description.pages127
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess