Bursa Arkeoloji Müzesi`nde yer alan iki adet zırhlı torso
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yüksek lisans tezimizin konusunu Bursa Arkeoloji Müzesi'nde yer alan iki adetmermerden yontulmuş zırhlı torso oluşturmaktadır. Araştırmamıza önce zırhlıheykellerin kökeni ile başlanmış ve bu bölümde ayrıca konu ile ilişkili daha önceyapılan yayınlar irdelenmiştir. Diğer bir bölümümüzü Antik Çağda Anadolu'da zırhlıheykel üretimi yaptığı bilinen Aphrodisias, Dokimeion ve Prokonnesos gibi atölyelerinüslup bakımından incelenmesi oluşturmuştur. Bir diğer bölümde çalışmamızınkonusunu oluşturan torsoların hangi atölye/atölyelere ait olabilecekleri sorusutartışmaya açılmıştır. Tipoloji bölümümüzde ise zırhlı torsolarımız tip olarakincelenerek benzer örnekler ile karşılaştırılmıştır. Çalışmamızın bir diğer bölümü zırhlıheykellerimizin üzerinde yer alan zırh, giysi ve aksesuarların ikonografik incelenmesineayrılmıştır. Son bölümümüz ise tarihleme konusuna ayrılmıştır.Atölyeler bölümünde yaptığımız değerlendirme sonucunda her iki heykelimizinde Prokonnesos Atölyesi'nde yontulmuş olabileceği sonucuna varılmıştır.Heykellerimizle tip olarak benzeyen heykellerin de Prokonnesos Atölyesi üretimioldukları görülmüştür. Zırh üzerinde kabartma olarak verilen tanrısal atribütlerleimparator, kökenini tanrısal kahramanlara dayandırarak güçlü bir savaşçı olduğunugöstermektedir. Pteryges rozetleri üzerinde yer alan kabartma figürlerin ise imparatorunyanında savaşa katılmış olan lejyonları temsil ettiği ortaya konmuştur. Tarihlemekonusunda Kat. 1'de gösterilen heykelin, Hadrian'a ait olduğu ve Gölyazı'da bir duvarüzerinde tespit ettiğimiz kaide de dikkate alınarak, Hadrian'ın Apollonia'yı ziyaret ettiğitarihlerde yapılmış olabileceği teyit edilmiştir. Diğer torsomuz ise Septimius Severus'aait olması nedeniyle MS 2. yüzyılın sonu, MS 3. yüzyılın başı tarihinde yontulmuşolmalıdır. The subject of this master thesis consists of two cuirassed torso carved frommarble exhibited in Bursa Archaeology Museum. Our research was started with theorigin of cuirassed sculptures and the previous publications and literature related to thissubject were also studied in this chapter. Another part of our study was the examinationof the style of workshops such as Aphrodisias, Dokimeion and Prokonnesos, whichwere known to produce cuirassed sculptures in Anatolia in ancient times. In anotherchapter, the question of which workshop or workshops could be related to these torsoswhich is the subject of the study was discussed. In the typology chapter, cuirassedtorsos were examined as their type and they were compared with the similar samples.Another part of the study is allocated to the iconographic study of cuirass,clothing/dress and accessories on the cuirassed sculptures which is studied within thescope of this thesis. The last part is reserved to dating.As a result of the evaluation in the workshops chapter, it was concluded thatboth of our statues could be carved in the Prokonnesos Workshop. The statuesresembling those of our sculptures were also seen as the production of ProkonnesosWorkshop. With the divine symbols shown as relief on the cuirass, the emperordemonstrates that he is a powerful warrior basing his origin on divine heroes. The relief figures of Pteryges rosettes were shown to represent legions who joined the waralongside the emperor. It is confirmed that the statue shown in Cat.1, which is dated toHadrian, may have been made at the time of Hadrian's visit to Apollonia by taking intoconsideration the base that we have located on a wall in Gölyazı. The other torsobelongs to Septimius Severus and should be carved after the end of the 2nd century ADand the beginning of the 3rd century AD.
Collections