The role of local and global networking for tourism firms and clusters: The case of Antalya
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, turizm kalkınmasında turizm firmaları ve kümelerindeki yerel ve küresel ağların, kurumsallaşma ve kurumsal derinliğin rolünü araştırmaktır. Son dönemdeki kalkınma yazını özellikle farklı ölçeklerdeki ağların, kurumsallaşmaların ve kümelenmelerin bölgelerin kalkınmasındaki önemini vurgulamaktadır. Bu kapsamda tez, yerel ağların yanında özellikle küresel ağların, kurumsal yapılanmaların ve kümelenmenin rolünü turizm örneğinde açıklamaya çalışmaktadır. Tezde ?Küresel ağların da yerel ağlar kadar önemli olduğu ve turizm firmaları ve kümelerinin performansında önemli bir role sahip olduğu? temel hipotez olarak incelenmektedir. Bu temelde, turizm firmaları, örgütleri ve kümelerinde yerel ve küresel ağların çeşitleri ve yoğunluğu, örgütsel yapının gelişimi, turizm firmaları ve örgütleri arasındaki ilişkinin seviyesi kalkınma modelleri, ağ, kurumsallaşma ve kümelenme çalışmaları teorik çerçevesi ışığında değerlendirilmektedir.Bu tezde kantitatif analiz yöntemleri ve sosyal network analizi kullanılarak turizm firmaları & örgütleri ve kümelerindeki yerel küresel ağ ilişkileri tespit edilmeye çalışılmış, yerel turizm kalkınması sağlamada katkıları değerlendirilmiştir. Turizm diğer sektörlere göre daha farklı bir yapı sergilese de, alan çalışması bulguları genel olarak kalkınma yazınındaki iddiaları turizm özelinde de destekler niteliktedir. The aim of this thesis is to explore the role of local and global networking, institutionalization and institutional thickness of tourism firms and clusters in order to explain their contribution to tourism development. Recent development literature emphasizes the crucial role of different level of networks, institutionalizations and clustering in the development of regions. In this respect, this thesis tries to explore the role of networks, new organizational set-ups and clustering by adapting them to tourism case. It is hypothesized that global networks are also important in addition to local networks, and play crucial role in the performance of tourism firms and clusters. On this basis, types and intensity of local & global networks in tourism organizations and clusters, development of associational structure in tourism clusters and firms, and the level of relations between different associations and tourism firms are tried to be examined by focusing on the theoretical framework on development models, networking, institution and cluster based studies.This thesis employs a quantitative method of analysis and social network analysis for identifiying the level of networks of tourism firms&organizations and clusters. In this way, this thesis describes their contribution to local tourism development. Although tourism is somewhat different from other sectors, findings of the case study generally support the claims of the development literature for tourism case.
Collections