Otomobil arka rüzgârlığının titreşim analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde otomobil arka rüzgârlığı için bir profil tasarlanarak 3D yazıcı yardımıyla prototipin imalatı yapılmıştır. Prototip üzerinde çekiç testi ve rüzgâr tüneli testleri gerçekleştirilmiştir. Serbest titreşim uygulanarak profilin sönüm ve direngenlik katsayıları belirlenmiştir. Abaqus yardımıyla simülasyon yapılarak, simülasyon ve gerçek doğal frekansları karşılaştırılmıştır. Rüzgârlığın, farklı açılarda sabit bir referans yük değerini koruması için Arduino ile bir kontrol yazılımı gerçekleştirilmiştir. Yapılan yazılımın rüzgârlığı referans yük değerine taşıdığı tespit edilmiştir. In this thesis, a profile is designed for automobile rear spoiler and prototype is manufactured with the help of 3D printer. Hammer test and wind tunnel tests were performed on the prototype. The damping and strength coefficients of the profile were determined by applying free vibration. The simulation and real natural frequencies were compared with the help of Abaqus. A control software has been implemented by Arduino to maintain a constant reference load value at different angles. It is observed that the reference load value is reached more quickly in angles with high damping property.
Collections